'Marrakech taught me colour,' zei Yves Saint Laurent. Hij kocht zijn iconische kobaltblauwe villa in de Marokkaanse stad in 1966. 'Before Marrakech, everything was black.'

Deze maand opent het Musée Yves Saint Laurent in Marrakesh, met een overweldigende collectie van couture, accessoires, schetsen en foto's uit de designers 40-jarige carrière.

Op steenworp afstand van zijn privévilla zijn de ongeveer 1000 voorwerpen uit Saint Laurents studio te zien in het € 14,4 miljoen euro kostende terracotta museum, inclusief de Modriaancollectie uit 1965 en de cocktailjurken met de abstracte schilderijen van Mondriaan erop.

Photograph, White, People, Black-and-white, Snapshot, Monochrome photography, Standing, Vintage clothing, Monochrome, Photography, pinterest
Pierre Bergé
De ontwerper en Pierre Bergé. Ze kwamen voor het eerst naar Marrakesh tijdens een vakantie in 1966.

Het museum staat er niet alleen voor, want er opent ook een gelijknamig museum in Parijs. 'De twee musea tonen Saint Laurents tweevoudigheid; zijn donkere en kleurvolle ontwerpen, dat hij zowel klassiek als barok is, de minimalistische lijn maar ook de arabesk,' legt Björn Bahlström, directeur van het museum, uit. 'Hij is zowel Marrakesh als Parijs.'

Performance, Event, heater, Performing arts, Musical theatre, Window, Glass, Stage, Theatrical scenery, Costume design, pinterest
Nicolas Mathéus
Wall, Picture frame, Display case, Photography, Art, Room, Suit, Stock photography, Formal wear, Collection, pinterest
Nicolas Mathéus

Dahlström noemt Saint Laurent een kunstenaar. 'Pierre Bergé zei altijd 'fashion is not an art, but you need an artist to make fashion'. Dat geldt ook wanneer je het over Yves Saint Laurent hebt.'

En inderdaad, er zijn jurken geïnspireerd door Pablo Picasso en een handgeborduurd jasje geïnspireerd op een schilderij van Vincent van Gogh, wat toen in 1988 het duurste jasje ooit in de modewereld was (het werd verkocht voor 500.000 Franse frank, wat vandaag de dag ongeveer € 750.000 euro zou zijn). 'Alles staat in verbinding met kunst,' aldus Dahlström.

Het museum neemt je mee langs zijn avontuurlijke carrière . Van zijn eerste LIFE-magazine cover tot zijn laatste catwalkshow in 2008. Het begint in 1957 toen hij Christian Dior opgevolgde bij Maison Dior in Parijs, tot 1961 toen hij zijn eigen modehuis begon op 25-jarige leeftijd. 'Ambitie, ambitie, ambitie — vanaf het begin,' zei zijn goede vriend Fernando Sanchez. Karl Lagerfeld herinnert zich Saint Laurent in die tijd als 'full of life, full of sparkle'.

Design, Illustration, Art, Sculpture, Visual arts, Graphics, Graphic design, pinterest
Nicolas Mathéus
Collection, Art, Art gallery, Art exhibition, Exhibition, Design, Visual arts, Photography, Graphic design, Tourist attraction, pinterest
Nicolas Mathéus

Portretten van Yves Saint Laurent zijn te zien aan de galerie's zwarte wanden, een waarin de ontwerper uitgeput zijn hoofd op zijn hand laat rusten, gefotografeerd door Andy Warhol in 1974, een ander een naaktpotret door Jeanloup Sieff om zijn eerste parfum, Opium, te promoten in 1977.

Wat het museum zo speciaal maakt zijn de kleurrijke stoffen, nadat Saint Laurent Marrakesh ontdekte. 'Wanneer je naar zijn collectie voor 1966 kijkt, zie je veel zwart, maar erna zie je een bloei van kleur,' zegt Dahlström.

Er zijn pre-Marrakesh ontwerpen zoals zijn iconische smoking suit, het tweedelige pak dat een revolutie bleek in de nieuwe kledingstijl voor vrouwen. Het was een omstreden ontwerp, hotels en restaurants lieten geen vrouwen binnen die het droegen, maar in 1975 werd het een klassieker toen het door Helmut Newton werd gefotografeerd voor de cover van de Franse Vogue.

Architecture, Building, Facade, House, Community centre, pinterest
Nicolas Mathéus
Het terracotta museum is ontworpen door Studio KO architects.
Architecture, Building, Property, Yellow, House, Real estate, Mixed-use, Interior design, Room, Home, pinterest
Nicolas Mathéus
Architecture, Building, House, Wall, Facade, Material property, Home, Concrete, Vacation, Roof, pinterest
Nicolas Mathéus

De Marrakech-inspired ontwerpen worden getoond in een permanente expositie, met de 50 meest iconische outfits op mannequins van Saint Laurent; van zijn safari-jasjes, de Russische collectie uit 1976 tot zijn Roemeense blouse uit 1981 dat een eerbetoon is aan het beroemde schilderij van Henri Matisse. 'Hij had een gave om inspiratie te krijgen van traditionale kostuums die hij nooit met zijn eigen ogen had gezien,' zegt Dahlström. 'Hij noemde zichzelf een fauteuille-reiziger.'

Yves Saint Laurents meest beroemde quotes worden op de muren achter de mannequins geprojecteerd. 'Good clothing is a passport to happiness,' leest één van de projecties. Oude videobeelden van catwalkshows worden getoond met een soundtrack van de Rolling Stones, operaklassiekers en fragmenten van interviews waarin Saint Laurent praat over mode. 'Door de jaren heen heb ik geleerd dat het belangrijkste van een jurk is, is de vrouw die hem draagt,' zegt hij in één van de fragmenten.

In het museum is er een ruimte gewijd aan fotografie, met beelden die een inspiratie waren voor Saint Laurent. Zoals de Franse actrice Catherin Deneuve, gefotografeerd door de Duitse modefotograaf Andre Rau in 1992. 'Ze is in kleding van Saint Laurent gefotografeerd in Marrakesh, dus het was logisch om het museum met deze serie te openen,' vertelt Dahlström. 'Het is heel speciaal.'

Photograph, Sitting, Snapshot, Stock photography, Photography, Black-and-white, Monochrome, Monochrome photography, pinterest
Musée Yves Saint Laurent
Yves Saint Laurent in Dar el Hanch.

Het gaat niet alléén maar om Yves. Er is ook een zaal met werk van jonge kunstenaars en designers. De jonge ontwerper Noureddine Amir uit Marrakesh opent een solo-show op 23 februari, en op dit moment vind je 40 landschapsschilderijen van Marokko door Jacques Majorelle, de kunstenaar die de eigenaar was van de blauwe villa en tuinen voordat Saint Laurent het kocht in 1966.

Als je meer wilt zien van het leven van Saint Laurent, organiseert Four Seasons Marrakech bijzondere tours door zijn privéhuis, de Villa Oasis. Je kan deze tours alleen doen op afspraak via de conciërge van het hotel. De tour kost € 1435,- voor een groep van acht personen, waarvan de opbrengst naar de Majorelle Foundation gaat.

Maar het museum is ook een soort van huis, tenminste voor Saint Laurents visie als modeontwerper. 'Het doel is om te laten zien wat Saint Laurent toevoegde aan de modewereld; hij kwam hier twee weken per jaar om zijn collecties te ontwerpen,' aldus Dahlström. 'Parijs was zijn plek voor creatie, maar Marrakesh was zijn plek voor inspiratie.'

Meer van dit in je timeline? Like Harper's Bazaar op Facebook>

Van: Harper's BAZAAR US