Hoe zou je het vinden als je op Google 'babyblauwe jurk met glitters' zou intypen en onmiddellijk al dit soort jurken door de jaren heen zou zien? Of als je virtueel door het mode-depot van het Rijksmuseum zou kunnen lopen? Klinkt goed, non? Deze toekomstmuziek wordt wellicht over niet al te lang werkelijkheid, want Google is begonnen aan een ambitieus project om wereldwijde modearchieven te digitaliseren.

Wellicht ken je Google Art Project wel, waarbij je kunstwerken van wel 1300 musea overal ter wereld in hoge resolutie kunt bekijken. Een bron van informatie voor kunstliefhebbers en professionals wereldwijd, dat ooit begon als privé-projectje van ene Amit Sood. Deze Google-medewerker gebruikte op deze manier zijn '20 procent', waarbij Google-medewerkers een vijfde van hun tijd mogen besteden aan persoonlijke projecten die ooit wellicht iets voor Google zouden kunnen opleveren.

Modecultuur

Nu is het de beurt aan Kate Lauterbach, een Google-medewerker met een modeachtergrond – ze werkte bijvoorbeeld ooit bij Condé Nast in New York. Zij leidt het project dat 'We Wear Culture' heet. Waarom die naam? 'We willen laten zien dat mode meer is dan wat je draagt; er zit een verhaal achter en invloeden uit kunst, muziek en cultuur. Vervolgens beïnvloedt onze kleding ook weer cultuur,' legt Lauterbach uit aan online modemagazine Business of Fashion.

Het doel van Google is dat musea en modescholen hun modearchieven online zetten; inmiddels zijn instituten als The Metropolitan Museum of Art's Costume Institute, Victoria & Albert Museum en Central Saints Martins al betrokken bij het initiatief. Laatstgenoemde, de beroemde modeschool in Londen, heeft bijvoorbeeld al alle afstudeercollecties van de masteropleiding gedigitaliseerd.

Leerproject

Als 'We Wear Culture' gaat lukken kan het een fantastisch nieuw instrument zijn voor modestudenten en professionals, evenals voor andere liefhebbers die graag eindeloos door inspiratie klikken, maar de vraag is: wat levert het Google op? Het project is en blijft onderdeel van de non-profitafdeling Google Arts & Culture, benadrukt Lauterbach. Verder is het vooral ook een leerproject van het bedrijf zelf. 'Binnen onze website kunnen we er interessante experimenten mee doen, zoals verschillende datavisualisaties maken. De dingen die we zo leren kunnen we ook op andere informatiestromen toepassen.' Klinkt als een win-winsituatie dus.