Toen ik bovenstaande foto (tweede van rechts) in de krant zag staan moest ik even twee keer kijken. Ik dacht in de gauwigheid: huh? Wat doet die showgirl daar op de economiepagina? En prompt werd ik dat peilloos diepe decolleté ingezogen. Geef toe, tussen de oogharen door bezien had deze foto ook gemaakt kunnen zijn op een reünie van Destiny's Child of Sister Sledge. Maar ik zat er faliekant naast, dit is geen zangeres maar een zakenvrouw. Om precies te zijn: de nieuwe chief brand officer van Uber. Ze heet Bozoma Saint John, werd in 1977 geboren in Ghana, verhuisde op haar 14e naar Amerika en rolde daar na de universiteit de marketing in, aanvankelijk in muziek en entertainment. Later werd ze head of global consumer marketing van iTunes en AppleMusic. Van Wikipedia leerde ik: 'Buzzfeed wrote that she was the coolest person to ever take the stage at an Apple keynote.' En dat geloof ik graag.

Van Saint John kun je een uitpuilend album aanleggen met party pics, in outfits en met weaves waar RuPaul nog stinkjaloers van zou worden.

Dat Uber haar heeft aangenomen is een slimme zet, het bedrijf kampt met een beroerd en berucht imago. Na een aantal serieuze klachten werd er een onderzoek uitgevoerd naar seksuele intimidatie en discriminatie op de werkvloer. De uitkomsten logen er niet om: twee topmannen moesten subiet hun biezen pakken. Deze week werd bekend dat Bozoma en Harvard-hoogleraar Frances Frei voor de mannen in de plaats zijn aangenomen. Frances Frei wordt vicepresident op het gebied van leiderschap en strategie en blijkt – met dank aan Google, want bij de beeldbanken zijn er geen foto's van haar te vinden – een fletse, make-uploze, brildragende dame met een kort pittig kapsel. Van haar zijn welgeteld nul partyfoto's te vinden. Van Saint John daarentegen kun je een uitpuilend album aanleggen met party pics, in outfits en met weaves waar RuPaul nog stinkjaloers van zou worden. Oh, die outfits! Wat een feest: van fluorescerend stretch en ultrakort (hallo HTMD!) tot wapperend wijd en gebloemd, van prinsessenjurken tot Afrikaanse waxprints tot bodystockings met prikkeldraadprint. Is het allemaal smaakvol? Euh, nee, dat niet, maar spettert en straalt ze erin? Hell yes!

Ik denk dat Uber geen effectievere wapens in had kunnen zetten tegen seksisme en discriminatie dan Bozoma Saint John en Frances Frei. Die twee lijken me elkaars totale tegenpolen en daardoor de perfecte dames-tandem, waarvoor hulde. Aan Uber, maar vooral aan Bozoma en Frances. You go, girls!

Eerder deze week verbaasde Cécile zich over Hotter Than My Daughter-moeder Inge >