Halsreikend kijken wij hier bij Bazaar uit naar zondag, wanneer onze favoriete actrices over de rode loper flaneren tijdens de Oscars. Haarlak noch fashiontape wordt bespaard om er voor te zorgen dat alles keurig netjes op z'n plek blijft zitten en belangrijker nog: dat er wordt gestraald. 

Dat er achter die prachtjurk van bijvoorbeeld een Brie Larson enorm veel bloed, zweet en tranen zitten, wordt zodra ze voet op de rode loper zet plots vergeten. Gelukkig is daar haar styliste Cristina Ehrlich die ons graag haarfijn uitlegt hoe dat allemaal in z'n werking gaat, die voorbereidingen op de Oscars. Want het is allemaal niet niks.

Ear, Lip, Hairstyle, Chin, Shoulder, Eyebrow, Style, Jaw, Neck, Eyelash, pinterest
Cristina Ehrlich

Wat is je specialiteit?

'Het hebben van plezier! Zonder twijfel. Als stylist creëer je een nieuwe identiteit voor jonge meiden - denk een Brie Larson, Margot Robbie en Allison Williams - die nog met een schone lei beginnen, maar werk je ook met wat oudere vrouwen - zoals Tina Fey, Julia Louis-Dreyfus en Julianna Margulies - en zorg je dat zij elegant op de rode loper verschijnen. 

Laten we eerlijk zijn: het blijven gewoon kleren.

De truc is om te kijken wat iemand nodig heeft en waar haar onzekerheden liggen. Om vervolgens een manier te vinden om het leuk voor ze te maken. Want laten we eerlijk zijn: het blijven gewoon kleren. Kijk, ik wil het niet oppervlakkig noemen, maar ik heb te maken met actrices, komieken, schrijvers en producenten. Er ligt al zo enorm veel druk op hen dat het kledinggedeelte vooral heel leuk moet zijn. Samen kijken we wat hun stijl is en waar ze zich het meest comfortabel in voelen.'

Hoe zijn de Oscars veranderd sinds je begon in 2002?

'Mode speelt tegenwoordig een erg belangrijke rol in deze business. Het is niet zo dat je kunt zeggen 'Hé, ik heb een première! Wat zal ik eens gaan dragen?'. Nee, de meeste actrices hebben contracten met adverteerders waar we rekening mee moeten houden. 

Daarnaast zit er een heel politiek systeem achter het uitlenen van kleding bij designers. Er zijn vaak maar een paar samples beschikbaar en natuurlijk heeft iedere designer zijn topstukken waar bijna om gevochten wordt. Soms zijn er wel vijf beroemdheden die een aanvraag doen voor dezelfde jurk. Dus dan wordt het een gevalletje van: 'Sturen we deze jurk naar Ruth Wilson, Brie Larson of Kate Hudson?' Het ergste is wel wanneer een een cliënt me belt met het verzoek om morgen wat jurken door te passen. Zo werkt het nu eenmaal niet, daar gaan maanden overheen.'

Some actresses take fashion more seriously than fashion takes them.

En wat als een designer vindt dat een actrice niet geschikt is voor zijn merk?

'Juist, nou daar valt vaak nog wel iets te regelen. Wanneer ik dé perfecte jurk vind voor een actrice, maar de PR-mensen me proberen af te schepen met een 'ze past niet helemaal in ons plaatje', dan probeer ik ze altijd nog te overtuigen. Vaak vraag ik dan wat samples aan en stuur ik de foto's door, waardoor ze bijna altijd over de brug komen.

Maar het tegenovergestelde gebeurt ook weleens. Dat een actrice opeens in het middelpunt van de belangstelling staat en werkelijk waar alle designers met haar willen werken. Tot het moment dat ze het even wat rustiger aan doet of bijvoorbeeld een baby krijgt en plots niemand meer iets voor haar beschikbaar heeft.'

Is dat de reden dat sommige actrices opeens op de rode loper verschijnen in iets van een paar seizoenen geleden, zoals Hayden Panettiere dat deed met haar Tom Ford jurk bij de Golden Globes in 2014?

Zeker weten! Vaak scroll ik door de rode loper foto's, om me vervolgens af te vragen waarom een bepaalde designer wel aan die actrice een jurk heeft uitgeleend, maar mijn aanvraag heeft afgewezen. En dan blijkt later dat die actrice de jurk gewoon heeft gekocht. Sommige actrices nemen mode serieuzer dan dat de mode-industrie hen neemt.'

En wat is het nadeel dan wanneer actrices de jurk zelf kopen?

'Ze is er dan niet van verzekerd dat de PR-afdeling van het merk ook daadwerkelijk een persbericht hierover uitstuurt. Dus dan heeft ze wel behoorlijk wat geld neergelegd voor een jurk, maar krijgt ze hier misschien helemaal geen aandacht in de pers voor.'

Is de manier waarop je actrices voorbereid op het award seizoen de afgelopen jaren veranderd?

Zeven jaar geleden begeleidde ik een bekende actrices die dat seizoen naar alle evenementen zou gaan. Ik regelde dat meerdere designers speciaal voor haar een jurk zouden maken, zodat we samen uiteindelijk de beste konden kiezen.

Tegenwoordig is niemand echter meer zo uitbundig en extravagant. Het is belangrijk voor me dat deze vrouwen weten dat het voor designers ontzettend kostbaar is om speciaal voor hen een jurk te maken, dus ik probeer de opties terug te dringen en een duidelijk uitgangspunt te stellen. Als ik weet dat ze naar drie award shows gaat - zeg de SAG's, de Golden Globes en de Oscars - dan probeer ik er een verband tussen te leggen.'  

En zijn er nog keren dat het compleet misging?

'Nou, ik stijlde ooit een bekende actrice voor de Oscars, maar net voordat ze op de rode loper zou verschijnen, brak de rits af. Ze moest letterlijk op haar zij liggen in de auto terwijl de jurk om haar lichaam werd dichtgenaaid. 

Ook ooit gebeurd: een actrice bij wie de sluiting van haar clutch brak waardoor ze haar ID niet kon laten zien bij binnenkomst. En echt niet dat ze haar zonder naar binnen lieten gaan. Of het klassieke voorbeeld waarbij de hak afbrak, net voordat de actrice het podium op moest. Uiteindelijk hinkte ze met de gebroken hak het podium op, omdat het niet op tijd opgelost kon worden.

En dan was er natuurlijk nog die keer dat het ons een goed idee leek om die prachtige jurk nog één keer te stomen, wat een enorme kring op de voorkant van de jurk gaf. Maar het meest lastige blijven jurken van zijde. Daar kan zo ongelofelijk veel misgaan. Wanneer een actrice koste wat het kost een zijden jurk aan wil, dan leg ik altijd even uit dat ze dan bereid moet zijn om liggend op de achterbank van de auto naar de rode loper vervoerd te worden. Want op de rode loper verschijnen met een enorme kreukel door het zitten, dat laat ik natuurlijk niet gebeuren.'

Van: ELLE US