82 Kaarsen blaast-ie vandaag uit: de Italiaanse mode-ontwerper Giorgio Armani. Hoe een geneeskundestudent één van de grootste merken van Italië wist op te bouwen.

2,64 Miljard euro. Dat is de omzet die het Italiaanse modehuis vorig jaar noteerde. Ondanks een in Europa stagnerende en in China tanende markt, wist het modehuis toch 3,7 procent meer inkomen binnen te harken dan het jaar ervoor. Daarmee is het, na Prada, het grootste luxe goederenmerk van Italië. De beste man zelf wordt door Forbes geschat op een waarde van 5,6 miljard dollar (pak 'm beet 5 miljard euro).

Hoe dat zo is gekomen? 

Vooral met dank aan Richard Gere, die in zijn pakken in de film American Gigolo (1980) verscheen. Het was die film die Armani in één klap bij een groot publiek bekend maakte. 'Dat is hoe het allemaal begon', zo reflecteert hij in een interview. 'En het was allemaal een geluk bij een ongeluk. Richard Gere belichaamde exact de man die ik voor mijn creaties voor ogen had. Vanaf dat moment snapte ik de impact van films.'

En dus buitte de ontwerper het zakelijk slim uit: American Gigolo bleek een begin van een traditie van het aankleden van diverse sterren voor rolprenten. we noemen bijvoorbeeld The Untouchables,GoodfellasThe Wolf of Wall Street (Giorgio is nogal fan van Leonardo diCaprio), The Dark Night en Duplicity

Goed, natuurlijk zijn er kleren, afgelopen haute coutureweek in Parijs waren die voor de Armani Privé-lijn vooral gemaakt van zwart fluweel, als ook boxy lila jasjes met oversized strikken op zwarte harembroeken, jassen van verscheurd zijde en strapless bustiers met glinsterende geometrische borduursels. Fan van het eerste uur Gwyneth Paltrow keek vanaf rij 1 goedkeurend toe, haar wannehaves in gedachten al genoteerd. Het is de hoogste lijn van de 9 die het modehuis voert, vóór onder meer  Emporio ArmaniArmani JeansArmani CollezioniArmani Junior en Armani Baby.

Bovenal wordt die omzet binnengehaald door alle nevenactiviteiten van het Italiaanse imperium. Hangend onder L'Oreal Designer Fragrancesstaat (een gedeelte van de) de di Gioia parfumcollectie al jaren standaard in de parfum top zoveel, en wetende dat modehuizen vooral met de luchtjes het meeste geld binnenslepen, zal dat een aardige duit opleveren. 

Verder kun je Giorgio Armani ook op je huid, mond, en ogen smeren: de foundation op waterbasis is alom bejubeld en de in maart gepresenteerde rode mascara trok ook de nodige aandacht, eerder al in Milaan gezien op de wimpers van de modellen van die andere lijn Emporio Armani.

Verder kun je fashionable sporten in de onder het modehuis hangende sportcollectie, je huis inrichten met interieur uit de Armani/Casa-lijn, een huis kopen via één van de aangesloten Armani Real Estate agents, een vorkje prikken in zijn restaurants in bijvoorbeeld New York, Santiago, Dubai, Tokio, Hong Kong, Cannes, Istanbul, Milaan en overnachten in zijn hotels in Dubai en Milaan. Op je neus zet je een zonnebril, aan je schouder hang je een tas van het bewuste merk, want ook op accessoiregebied is-ie natuurlijk vertegenwoordigd. 

In de cd-speler stop je één van de cd's uit de Armani Musica presents Emporio Armani Caffè compilaties, muziek persoonlijk geselecteerd door de maestro himself, gecombineerd met een bonbon uit zijn Armani Dolci-chocoladelijn, wellicht kijkend naar wat fleurige bloemen van Armani Fiori.

Dat zijn alleen nog maar de nevenactiviteiten die onder zijn eigen huis hangen. Want zoals het een echte ontwerper betaamt, zijn daar ook nog diverse samenwerkingen, met Mercedes-Benz, bijvoorbeeld, Alitalia en Sony

En dat voor iemand die eigenlijk een carrière voor zich zag in de medische wereld. In Italië is hij al 15 jaar over de pensioengerechtigde leeftijd heen, maar iets zegt ons dat de beste man pas stopt als zijn hart ermee ophoudt. Nou ja, iets...hijzelf ook: 'My ego forces me to say there will never be anyone else like Giorgio Armani.' Duidelijk.