Je hebt vast wel eens gehoord dat als je op zoek bent naar een nieuwe baan, je promotie wilt maken of (indien je een eigen bedrijf hebt) nieuwe klanten aan wilt trekken, je er goed aan doet je bezig te houden met personal branding. Je hoeft niet meteen te zuchten bij die term, van jezelf een geloofwaardig merk maken kan zelfs zónder de hele tijd 'kijk mij! kijk mij!' te roepen.

Ook voor bescheiden mensen is het goed jezelf in de kijker te spelen. Daarom: vier manieren om van jezelf een geloofwaardig merk te maken zonder constant te zeggen hoe geweldig je bent.

Lees ook: volg Harper's Bazaars cursus Personal Branding & Spreken met Impact om van jezelf een merk te maken >

Wat is personal branding? Tips van Bazaar

Blijf jezelf bijscholen

Stel je wil hogerop komen in het bedrijf waar je werkt en eindelijk die managementpositie te pakken krijgen. Dan is het slim om op voorhand aan je leidinggevende skills te werken, tipt Forbes.

Als je bij je werkgever budget hebt voor een opleiding, kun je aangeven dat je graag een managementcursus wil doen. Is dat potje er niet? Dan kan het slim zijn zelf te investeren in een (extra) opleiding of cursus. Je krijgt dan een certificaat of diploma en daar heb je de rest van je leven profijt van.

Zet op je cv en LinkedIn dat je een managementopleiding hebt gedaan en je zult al sneller in aanmerking komen voor dit soort posities. Intern, of bij andere bedrijven.

Lees ook: Weten wat je waard bent op de arbeidsmarkt? Het staat in je skillspaspoort >

Bied hulp aan

Dat kan hulp bieden aan collega's zijn, als zij zich bezighouden met een onderwerp dat jouw expertise is. Maar je kunt ook online gratis informatie delen met anderen uit je werkveld.

Deel bijvoorbeeld wekelijks tips op sociale media of je blog, waaruit je competenties blijken. 'Geef concrete en duidelijke adviezen die mensen willen delen en liken. Dit creëert niet alleen aandacht, maar helpt ook in de bouw van je online-reputatie’, zegt Klaas Weima, oprichter van creatief marketingbureau Energize en schrijver van het boek Aandachtsmarketing, tegen de Volkskrant.

Vraag om (online) referenties

Personal branding voor je eigen merk? Of je er nou een hekel aan hebt of niet om van de daken te schreeuwen waar je goed in bent, het werkt sowieso beter als andere mensen dat voor je doen. Het geeft je namelijk autoriteit als anderen iets positiefs over je zeggen. Helemaal als die anderen ook nog eens prominente figuren zijn in jouw vakgebied.

Vraag hen daarom om een LinkedIn testimonial over je in te vullen of om een quote over jou en je werk achter te laten op je website. Het is handig om dit te vragen nadat jullie hebben samengewerkt of samen een project succesvol hebben afgerond. Bied ook altijd aan om zelf iets over de ander te schrijven.

Lees ook: Een eigen onderneming starten? Dit zijn de essentiële tips van experts >

Zorg dat anderen je quoten

Ook handig voor personal branding voor je eigen merk: jezelf laten quoten. Een teken dat je echt autoriteit hebt in je vakgebied is als andere mensen je quoten. Bijvoorbeeld in kranten, tijdschriften of op populaire websites. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Iedere professional heeft iets waardevols te zeggen. Bedenk wat jij graag wil bijdragen aan een bepaald thema of een discussie. Je kunt daarna bijvoorbeeld mensen benaderen die vaak over die onderwerpen schrijven.

Het kan geen kwaad een relatie op te bouwen met journalisten en influencers die zich bezig houden met jouw expertise. Maar als je zelf veel post over dit thema op social media of op bijvoorbeeld een blog, is de kans ook groter dat je vanzelf gevonden wordt als redacteuren een bron nodig hebben.

Cursus personal branding

Nog meer weten over dit onderwerp? Harper's Bazaar biedt een cursus Personal Branding & Spreken met Impact! In jouw eigen tijd en tempo leer je online een geweldige spreker te worden, en maak je van jezelf een merk. Dat doe je niet alleen, maar met behulp van expert Patricia Wouda!