Skip to Content

We ontvangen mogelijk commissie via links op deze pagina, maar we raden alleen producten aan waar wij als redactie achter staan

De 10 boeken die je eens gelezen moet hebben

Hupsakee, op de leeslijst ermee!

preview for Members vertellen: ‘Wat heeft de Harper’s Bazaar Business Club jou gebracht?’

Welk boek moet je echt gelezen hebben, vraag je? Met zoveel goede boeken om te lezen is het eeuwig zonde om dat simpelweg aan je voorbij te laten gaan. Nu advertenties ons overspoelen met opkomende auteurs en wekelijkse beste boeken-lijstjes, leek het ons juist goed om eens terug te blikken op dé klassiekers die je sowieso in je leesrepertoire moet hebben. Wij selecteerden de 10 beste boeken ooit voor je.

En dit vinden wij de 10 beste Nederlandse boeken >

De 10 beste boeken om nu te lezen

1

To Kill a Mockingbird - Harper Lee

Met stip op nummer 1: To Kill a Mockingbird van Harper Lee. Voor diegene bij wie dit niet verplichte kost was tijdens de Engelse lessen op de middelbare school: lezen dit boek! Een prachtige verhaallijn die maar weer eens de spanningen tussen verschillende rassen in de jaren 30 pijnlijk duidelijk maakt.
Bol.com

Met stip op nummer 1: To Kill a Mockingbird van Harper Lee. Voor diegene bij wie dit niet verplichte kost was tijdens de Engelse lessen op de middelbare school: dit is één van de boeken die je gelezen moet hebben! Een prachtige verhaallijn die maar weer eens de spanningen tussen verschillende rassen in de jaren 30 pijnlijk duidelijk maakt.

SHOP NU

2

Great Expectations - Charles Dickens

Natuurlijk moet er minstens één boek van Charles Dickens voorkomen in je leesrepetoire en als je er een kiest, laat het dan alsjeblieft Great Expectations zijn. Beter bekend als het magnum opus van de schrijver. Het boek vertelt het verhaal van Pip, een wees die er alles aan doet om de liefde van het rijkeluismeisje Estella te winnen. Bereid je voor op de meest memorabele karakters uit de literaire geschiedenis.
Bol.com

SHOP NU

3

Lolita - Vladimir Nabokov

'Lolita, light of my life, fire of my loins. My sin, my soul. Lo-lee-ta: the tip of the tongue taking a trip of three steps down the palate to tap, at three, on the teeth. Lo. Lee. Ta.'  Zodoende het begin van een van de mooiste maar controversiëelste boeken in de literatuur. De zeer onbetrouwbare verteller van het verhaal, pedofiel Humbert Humbert, verleidt als het ware de lezer op precies dezelfde manier als dat hij dat met zijn 12-jarige stiefdochter doet. Enorm heftig maar zeker de moeite waard.
Bol.com

'Lolita, light of my life, fire of my loins. My sin, my soul. Lo-lee-ta: the tip of the tongue taking a trip of three steps down the palate to tap, at three, on the teeth. Lo. Lee. Ta.' Zodoende het begin van een van de mooiste maar meest controversiele boeken in de literatuur. De zeer onbetrouwbare verteller van het verhaal, pedofiel Humbert Humbert, verleidt als het ware de lezer op precies dezelfde manier als dat hij dat met zijn 12-jarige stiefdochter doet. Enorm heftig maar zeker de moeite waard.

SHOP NU

4

Lord of the Flies - William Golding

Wanneer een groep tieners door een vliegtuigongeluk strandt op een onbewoond eiland duurt het niet lang voordat hun poging een beschaving te creëren faalt en ze terugvallen op hun instinct. Oftewel: dit boek is een realistische studie van de menselijke natuur dat er probeert achter te komen wat wij zouden doen als onze maatschappij zoals we 'm kennen plots weg zou vallen. Aanrader!
Bol.com

SHOP NU

5

The Scarlet Letter - Nathaniel Hawthorne

The Scarlet Letter probeert je door middel van een hoop symboliek iets bij te brengen over zondes, verzoening en de misleiding van het menselijk voorkomen. Het verhaal speelt zich af in het Boston van het jaar1640 en volgt Hester Prynne, een vrouw die wordt gedwongen een grote A op haar borst te dragen omdat zij zich schuldig heeft gemaakt aan overspel.
Bol.com

The Scarlet Letter probeert je door middel van een hoop symboliek iets bij te brengen over zondes, verzoening en de misleiding van het menselijk voorkomen. Het verhaal speelt zich af in het Boston van het jaar 1640 en volgt Hester Prynne, een vrouw die wordt gedwongen een grote A op haar borst te dragen omdat zij zich schuldig heeft gemaakt aan overspel.

SHOP NU

6

The Catcher in the Rye - JD Salinger

'If you really want to hear about it, the first thing you'll probably want to know is where I was born, and what my lousy childhood was like, and how my parents were occupied and all before they had me, and all that David Copperfield kind of crap, but I don't feel like going into it, if you want to know the truth,' aldus het begin van het wereldberoemde boek van JD Salinger.  De schrijver weet op een fantastische manier de ontgoogeling van Amerikaanse adolescenten uit de jaren 50 te vangen in het verhaal met de hulp van hoofdpersoon Holden Caulfield die terugblikt op zijn avonturen in New York nadat hij wegloopt van huis.
Bol.com

'If you really want to hear about it, the first thing you'll probably want to know is where I was born, and what my lousy childhood was like, and how my parents were occupied and all before they had me, and all that David Copperfield kind of crap, but I don't feel like going into it, if you want to know the truth,' aldus het begin van het wereldberoemde boek van JD Salinger, dat in menig boeken top 10-lijstje staat opgenomen. De schrijver weet op een fantastische manier de ontgoocheling van Amerikaanse adolescenten uit de jaren 50 te vangen in het verhaal met de hulp van hoofdpersoon Holden Caulfield die terugblikt op zijn avonturen in New York nadat hij wegloopt van huis.

SHOP NU

7

Wuthering Heights - Emily Brönte

Natuurlijk, natuurlijk moest Emily Brönte's Wuthering Heights in dit lijstje van leesklassiekers. Want: het is een prachtig stukje proza én het heerlijke liefdesverhaal van Heathcliff en Cathy zal je achtervolgen nog lang nadat je het boek hebt dichtgeslagen.
Bol.com

Natuurlijk moest Emily Bröntes Wuthering Heights in dit lijstje van leesklassiekers. Want: het is een prachtig stukje proza én het heerlijke liefdesverhaal van Heathcliff en Cathy zal je achtervolgen nog lang nadat je het boek hebt dichtgeslagen. Een van de beste boeken voor een dag op het strand, zo vinden wij.

SHOP NU

8

The Handmaid's Tale - Margaret Atwood

The Handmaid's Tale van Margaret Atwood schetst een schrikbarend toekomstbeeld: een grote natuurramp heeft ervoor gezorgd dat het merendeel van de vrouwelijke bevolking onvruchtbaar is geworden. Een fundamentalistische groep vrouwen neemt vervolgens de controle over en verzamelt alle vruchtbare vrouwen en verandert ze in naamloze, stille handmaids die worden gedwongen zich voort te planten met mannen in hoge posities. Een feministisch toon heeft dit boek dus waarin eigenlijk wordt onderzocht wat er zou gebeuren als de rechten van vrouwen zouden worden omgedraaid.
Bol.com

The Handmaid's Tale van Margaret Atwood schetst een schrikbarend toekomstbeeld: een grote natuurramp heeft ervoor gezorgd dat het merendeel van de vrouwelijke bevolking onvruchtbaar is geworden. Een fundamentalistische groep vrouwen neemt vervolgens de controle over en verzamelt alle vruchtbare vrouwen en verandert ze in naamloze, stille handmaids die worden gedwongen zich voort te planten met mannen in hoge posities. Een feministisch toon heeft dit boek dus, waarin eigenlijk wordt onderzocht wat er zou gebeuren als de rechten van vrouwen zouden worden omgedraaid. Volgens sommigen een van de beste boeken ooit.

SHOP NU

9

Lady Chatterley's Lover - D.H. Lawrence

Wanneer Lady Chatterley's man met een half-verlamd lichaam terugkomt van de oorlog in Frankrijk, raakt ze al gauw verstrikt in een hevige affaire met hun jachtopziener - een ongelofelijk groot taboe in de oorlogstijd. Hoewel het tegenwoordig niet veel reuring zou veroorzaken, deed het dat in 1960 wel en werd het zelfs veelvuldig verbannen. Je snapt, dan willen we het helemaal lezen natuurlijk.
Bol.com

Wanneer Lady Chatterley's man met een half-verlamd lichaam terugkomt van de oorlog in Frankrijk, raakt ze al gauw verstrikt in een hevige affaire met hun jachtopziener -een ongelofelijk groot taboe in de oorlogstijd. Hoewel het tegenwoordig niet veel reuring zou veroorzaken, deed het dat in 1960 wel en werd het zelfs veelvuldig verbannen. Je snapt, dan willen we het helemaal lezen natuurlijk.

SHOP NU

10

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald

Wel Leo's filmvertolking van Jay Gatsby gezien maar nog niet toegekomen aan het origineel? Dan wordt dat hoog tijd dat je het meesterwerk van F. Scott Fitzgerald over de perikelen van de jonge millionaire Jay Gatsby en zijn oude jeugdliefde Daisy Buchanan in de fabuleuze jaren 20 maar eens van voor tot achter uit gaat lezen. Wij weten wat jij gaat doen dit weekend.
Bol.com

Wel Leo's filmvertolking van Jay Gatsby gezien maar nog niet toegekomen aan het origineel? Dan wordt dat hoog tijd dat je het meesterwerk van F. Scott Fitzgerald over de perikelen van de jonge millionaire Jay Gatsby en zijn oude jeugdliefde Daisy Buchanan in de fabuleuze jaren 20 maar eens van voor tot achter uit gaat verslinden. Wie naar goede boeken om te lezen zoekt, komt al snel hier uit.

SHOP NU

Shopping

gigi bella yolanda hadid