Netflix kwam, zag en overwon. Sinds de streamingdienst in september 2013 haar product ook in Nederland lanceerde, is de video on demand- dienst voor vele liefhebbers van de kijkbuis niet meer weg te denken uit de dagelijkse routine. We kijken, we genieten en we evalueren. De praatjes bij het koffiezetapparaat gaan eerder over Pablo Escobar (Narcos) en Clay Jensen (13 Reasons Why) dan over Tineke van de receptie of Marleen van de salesafdeling. Vervolgens kijken we iets anders en doen we hetzelfde. Watch, sleep, repeat, zoiets. Om die reden is de conclusie van een recent dan ook onderzoek niet zo verrassend: we verkiezen Netflix boven onze vrienden.

Volgens de laatste feiten wordt er per persoon gemiddeld zo'n 100 minuten Netflix per dag gekeken. Dat zijn dagelijks 100 minuten die je níet aan iets anders besteed. Bijvoorbeeld aan sociale activiteiten of sport. Dat betekent tevens dat je de krappe tijd die je naast je baan en je huishoudelijke taken overhoudt, al snel aan Netflix opoffert. Iets dat helemaal oké en blijkbaar van deze tijd is, maar ergens ook wel choquerend is.

Uit het onderzoek, uitgevoerd door Cordcutting - een bedrijf gespecialiseerd in kijkersprofielen en streamingaanbod - bleek namelijk ook dat we per dag maar zo'n 38 minuten aan sociale activiteiten besteden. Dat is minder dan de helft van onze gemiddelde Netflix-sessie. Sporten, lezen, wandelen daargelaten. Onthoud wel: je bent dus niet alleen.

Breaking Bad is overigens de meest bekeken serie op Netflix wereldwijd. Misschien die nog maar eens opgooien bij het koffiezetapparaat? Wil je helemaal goede sier maken, lees dan alles over de nieuwste series van oktober.