Begin jaren tachtig kreeg een drietal vooruitstrevende Japanse ontwerpers de modepoppetjes aan het dansen op de Parijse catwalks. We noemen Kawakubo Rei (van Comme des Garçons), Yohji Yamamoto en Issey Miyake. Elk hebben ze een flinke stempel weten te drukken op de modewereld. Kledingstukken werden pardoes ontdaan van onnodige opsmuk. Kleuren waren rats sober. Een nieuwe essentie van mode, daar waren Rei, Yamamoto en Miyake naar op zoek. Wie (goed) zoekt, zal vinden. En zo geschiedde.

De kleren van de Japanse modepioniers waren vaak uniseks, en alles behalve nauwsluitend - perfect voor wie al te aanwezige lichaamsdelen wenste te maskeren. En dat wilden een heleboel mensen, getuige de populariteit van die Japanse creaties. Stoffen met een grove structuur, onafgewerkte details en asymmetrie waren typisch. Een jonge generatie modeontwerpers buiten Japan, als Ann Demeulemeester, mocht zich graag laten inspireren door het werk van Kawakubo, Yamamoto en Miyake.

Een flinke stempel op de modewereld dus, die Japanse haute couture. Museum Volkenkunde besteedt er aandacht aan tijdens tentoonstelling COOL JAPAN - waarin de Japanse beeldcultuur centraal staat en wereldberoemde iconen daarvan als Pokémon en Helly Kitty ook een podium krijgen met een spotje erop.

'Japan staat bekend om eeuwenoude tradities en is tegelijk hip and happening. COOL JAPAN brengt alles bij elkaar: van Hokusai tot Final Fantasy en van herkenbare Japanse horror tot cute fashion uit de straten van Tokyo. Aan de hand van historische topstukken uit de wereldberoemde Japancollectie van het museum zie je dat de iconen van nu een lange geschiedenis hebben,' aldus het museum.

Fascinerend en beslist een aanrader!

De tentoonstelling COOL JAPAN is van 14 april t/m 17 september 2017 te zien in Museum Volkenkunde te Leiden.