Reden #1

Het is een van de meest prestigieuze kunstbeurzen ter wereld. Internationale galeries pronken er met waren in stands die bijna zelf voor kunst door kunnen gaan. Schilderijen van oude en nieuwe meesters, tribal art, antiek, design, objecten, exotische juwelen: het is er allemaal en je weet niet waar je kijken moet. Wat overigens niet uitmaakt, want waar je blik ook haakt, het heeft niveau, het inspireert, ontroert, verwart, maakt blij. Ja, het is een beurs, binnen, met een doolhof aan gangen en een stoet aan bezoekers, maar het is ook een universum, een ervaring, en dat in eigen land.

Reden #2

Het publiek. Hoeveel paradijsvogels wil je in een ruimte hebben? Hier wandelen mensen van alle nationaliteiten, niet zelden extravagant gekleed in designerjurken of maffe pakken, met jagershoedjes op of behangen met diamanten, vrouwen met botox of juist erg au naturel, met torenhoge hakken of glitterschoenen. Er lopen aristocraten, kunsthandelaars, charmante gallerina's, rijke Russen rechtstreeks ingevlogen met een privéjet op Maastricht Airport, kortom: het is smullen geblazen. Natuurlijk, het is bijvangst, maar het gaat om een heel grote school dikke vissen, verschillend in soort en kleur, maar stuk voor stuk de moeite van het bekijken waard.

Reden #3

Al ben je zelf niet meteen een koper, je leert een hoop bij in een dag tijd. Alle kunstenaars die je ooit voorbij hebt horen komen hangen er: van Picasso tot Chagall, Magritte en Matisse, van Jawlensky tot Munch, van Bruegel tot Desiree Dolron, van Kees van Dongen tot Andy Warhol. Daarnaast zijn er de 'nieuwe' sterren aan het firmament: de Argentijnse Julio Le Parc, die beweeglijk werk maakt, zoals een soort mobile van rode, kunststof vierkantjes dat bij elk zuchtje wind verandert. De Zuidkoreaanse Chun Kwang Young, die al in de zeventig is en kleurige, arbeidsintenstieve werken maakt van gevouwen papiertjes met spreuken erop. Of de video-installaties van de Italiaanse Fabrizio Plessi. Het enige is: hoe zorg je dat dat alles op je netvlies blijft? Noteren, fotograferen, goed bestuderen. Of, dat kan natuurlijk ook, de catalogus kopen, om thuis nog eens rustig door te bladeren.

Tefaf Maastricht, 10-19 maart 2017, tefaf.com

PS. Als je dan toch in Maastricht bent: ik kwam met dank aan BMW Private Viewing bij buitenplaats Kasteel Wijlre terecht, een modern museum in het dicht bij Maastricht gelegen plaatsje Wijlre, ontworpen door Wiel Arets, waar een bloedinteressante tentoonstelling te zien is over de Chileense kunstenaar Gordon Matta-Clark.

Op 21 april, 19 mei en 30 juni 2017 vinden er dinerlezingen rondom de expositie plaats, er zijn slechts weinig plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij: kasteelwijlre.nl. Eenmaal bij het Hedge House, wandel je zo door de tuinen van het naastgelegen kasteel Wijlre.

Slapen in Maastricht kan bij Townhouse, een vriendelijk, origineel en arty hotel in de Stationsstraat, waar je je al snel thuisvoelt. townhousehotels.nl.