Je zou bijna medelijden met Natalie krijgen: overal voor genomineerd, steeds weer met die hoogzwangere buik op de rode loper, maar tot nu toe gaat Emma Stone er zingend en dansend met de gouden beeldjes vandoor (ook verdiend trouwens). Misschien gaat het nog lukken met de Oscars volgende week zondag, want Natalie verdient echt de hoofdprijs met haar rol als de weduwe Jackie. Een fenomenale acteerprestatie in een zeer indrukwekkende film, die als een hallucinerende koortsdroom heen en weer schiet tussen de dagen voor en na de moordaanslag, als Jackie vecht voor de nalatenschap van haar man. Het zijn scènes die je niet meer vergeet: Jackie met zijn kapotgeschoten hoofd in haar schoot, Jackie die zijn bloed onder de douche van zich afschrobt. Maar de film is niet sensatiebelust; het laat de diepe rouw zien die gepaard gaat met elk traumatisch verlies. Natalie noemt het zelf 'een van de meest ongelofelijke creatieve ervaringen van mijn leven'.

We spraken met haar in New York in een wat bizarre setting: met Trump Tower letterlijk op de achtergrond, waar mensen aan het protesteren waren tegen de 45e president - het maakt de film opeens heel relevant.

Jackie is misschien wel je beste rol tot nu toe. Vind je dat zelf ook?

'Oh, dat zou ik echt niet kunnen zeggen! Ik zie mijn films één keer, en daarna nooit weer. Dus ik zit dan niet echt mezelf te evalueren!'

Toen je je eerste Oscar won, voor Black Swan, was je ook hoogzwanger. Wordt je buik ook dit keer je lucky charm?

'Hahaha! Geen idee. Ik zou mijn kinderen ook niet op die manier aan mijn werk willen koppelen. En daarbij, ik zie de andere actrices niet als concurrent maar als rolmodellen. Ik bewonder hen, hou van hen.'

Hoe het was om die iconische first lady neer te zetten en dat roze 'Chanel'-pakje aan te trekken, je leest het in het kersverse maartnummer van Bazaar – nu in de schappen. En hoe het ook voor Natalie moge uitpakken volgende week zondag, Jackie is een hoogtepunt op haar CV én een must-see movie.