In Bazaars januarinummer tref je naast een heleboel powervrouwen ook een stuk over een powervrouwenvoertuig. Over de gloednieuwe DS 3 Givenchy Le MakeUp, van Frans automerk DS Automobiles, en een beetje van Givenchy. Een pracht van een damesauto. Hartstikke buitengewoon en hartstikke limited edition. En een auto die d'r naam beslist eer aandoet. Alleen al petje af voor het vernuftige lichtsysteem naast de spiegeltjes in de zonnekleppen, dat je gezicht dus zo keurig uitlicht dat je je make-up áltijd pico bello aanbrengen kunt. Ook petje af trouwens voor de armsteun in het midden, waarin dus Givenchy-make-up verstopt zit. En, nou ja, daarvan kun je eigenlijk nooit genoeg hebben in het leven.

instagramView full post on Instagram

Best een auto waarmee je naar Parijs zou willen tuffen, non? In Bazaar valt, op pagina 159, te lezen dat ik me niet per se uitverkoren voelde toen ik uitverkoren werd naar Parijs te tuffen in dus die gloednieuweDS 3 Givenchy Le MakeUp van DS Automobiles. Want: Boulevard Périphérique. En: rijangst. En: ongelukkenangst. En: schadeangst.

Gelukkig voor mij, en voor DS Automobiles, en voor de mensen op de openbare weg, en voor iedereen eigenlijk, is Bazaar-collega Gadija wèl dol op autorijden en gloednieuwe auto's testen – zelfs naar én in Parijs. U begrijpt: Gadija is nu mijn superheld. En ik was pardoes wel als een kind zo blij, want: roadtrip! En: Parijs! En: bijrijdersstoel! En: chef de musique, want dat doen goed opgevoede bijrijders naast de navigatie in de gaten houden en dropjes aangeven.

Daar gingen we dan. Op een donderdagmiddag. Direction Paris. Na Total Tankshop te hebben geplunderd - dropjes, hallo.

De pluspunten die Gadija en ik over deze damesauto over en weer riepen tijdens de rit:

  • Je kunt bluetoothen en dus: Spotifyen! Voor wie dit (nog) niet kan: koop een andere auto. Nu. Het fijnste dat er is.
  • 'Hij trekt razendsnel op en ligt goed op de weg,' aldus een reuze-enthousiaste Gadija.
  • Hij piept als je tegen iets op dreigt te botsen - zou een uitkomst wezen voor mijn ongelukken- en schadeangst...
  • Hij heeft dus een briljant lichtsysteem naast de spiegeltjes in de zonnekleppen, serieus fijn.
  • Hij heeft make-up. Dus.
  • Hij's leverbaar in, ta-ta-ta-ta, 36 kleurencombinaties.
  • Hij heeft een, nogmaals: ta-ta-ta-ta, DS Wings-grille.
  • En hij valt aan te passen naar jouw wensen, want DS doet aan special orders. In principe kun je elke DS-bolide helemaal op maat laten maken.

Over die special orders: 'Iet iez haute couture on ze wheels,'aldus een trotse en reuzecharmante Thierry Metroz, Design Director van DS, die Gadija en ik spreken als we, eenmaal in Parijs, op bezoek zijn bij Automotive Design Network DS - where the magic happens, zogezegd. En magic happent er zéker. We vergapen ons aan blinkende conceptauto's die luisteren naar namen als Divine, Survolt en Wild Rubis en waarvoor kosten noch moeite werden gespaard. Dashboards voorzien van borduurwerk van Maison Lesage (dat uitblinkt in borduurwerk en nu onderdeel is van het Chanel-firmament), of van diamanten (want waarom ook niet), velgen met een reepje graniet on top (best wel fraai), stoelen bekleed met nappaleer, en wens je een donker ebbenhouten interieur, dan kan dat sans problème.

Na het bezoek aan Automotive Design Network DS sjeesden we nog even langs de verscholen ateliers van lederwarenhuis Moynat, waar DS Automobiles een samenwerking mee heeft beklonken. Poe en me dunkt, mijn fiets zal nooit meer dezelfde zijn (die heeft nog niet eens een behoorlijke verflaag, laat staan reepjes graniet of íets van nappaleer...

Best wel oren naar die DS 3 Givenchy Le MakeUp? Wees er gauw bij want er zijn maar 1400 exemplaren op de markt.

Vehicle, Classic car, Car, Photograph, Vehicle door, Classic, Automotive exterior, Dress, Style, Monochrome, pinterest

Over DS Automobiles:

Hier volgt een dappere poging decennia DS-splendour in een alinea te vatten. Let op. Medio jaren vijftig werd het eerste exemplaar beklonken. De DS 19, om precies te zijn. Een sensatie. En dat mocht ook wel, want dames heren Citroën hadden er een slordige zeventien jaar aan gesleuteld. Maar dan heb je wel een revolutionair meesterwerk, een internationaal succesnummer en een car of the decade in handen. Aardigheidje: DS wordt in 't Frans uitgesproken als déesse, wat zoveel betekent als godin (wij nuchtere Hollanders kennen 'm natuurlijk gewoon als Strijkijzer, of Snoek). Maar, een godin was-ie zonder twijfel – de auto is aanvoerder van meerdere prestigieuze Mooiste Auto's Aller Tijden-lijstjes. Naast een blits uiterlijk was de Citroën déesse een toonbeeld van technologisch vernuft. We zullen je de technische specificaties besparen, maar mócht je ooit iets over hydraulische systemen en hydropneumatische veringen horen: Citroën was there first.

Na de bejubelde DS 19 kwamen nog de bejubelde DS 21 en DS 23, en toen was het even stil. Tot daar in 2010 een Citroën DS4 in de showroom stond. En, toen die opnieuw een succes bleek, DS in 2014 op eigen benen besloot te gaan staan, als DS Automobiles, los van grote broer Citroën. Een nieuw (maar toch ook oud) Frans automerk dat voortbouwt op het DS 19-erfgoed. Auto's bouwen die het Franse autovakmanschap en de Franse weelde overbrengen is de ambitie. En dat lukt aardig.

Motor vehicle, Automotive design, Vehicle, Headlamp, Infrastructure, Vehicle registration plate, Automotive mirror, Hood, Car, Tree, pinterest