We houden van Parijs, zijn dol op mode, geïnteresseerd in de nodige historie en kunnen een bankhangtelevisiekijksessie waarderen, zo op z'n tijd. Laat dat nou allemaal samenkomen in de nieuwste serie van BBC First: The Collection. Bazaar vloog naar Londen voor een exclusieve preview.

Parijs, 1947. De kogelgaten zitten nog in de muren, maar achter die muren is wat gaande: ontwerper Paul Sabine (Richard Coyle, Crossbones, Life of Crime, Going Postal) wil het huidige modebeeld van uniformen en weggestopte lijven veranderen, en is hard op weg een gevierd designer te worden. Gevraagd als ontwerper voor een groot modehuis 'om de wereld te kleden en Parijs opnieuw de modehoofdstad van de wereld te maken', ziet hij zijn kans schoon, maar daarvoor heeft hij wel de hulp nodig van zijn tikkie getroebleerde broer Claude (Tom Riley, Da Vinci's Demons, Kill Your Friends, Monroe). Die stiekem de beste ontwerpskills heeft, als is Paul het zakelijk brein en het gezicht naar buiten. Op zich ook logisch, wetende dat Claude nogal eens een nacht doorhaalt in allerhande dubieuze kroegen, en zijn knappe gezicht er dan niet bepaald zo knap meer uitziet.

Dress shirt, Collar, Temple, Blazer, Brass, Bronze, Cuff, Button, Place of worship, Hearing, pinterest
Zakelijk brein Paul Sabine
Brown, Sleeve, Collar, Textile, Jacket, Outerwear, Standing, Street fashion, Pocket, Beige, pinterest
Creatief talent Claude

De twee hebben elkaar nodig, dus, en als de creatieveling dan door persoonlijke omstandigheden dreigt af te glijden, dan moet daar een stokje voor worden gestoken, zo vindt Paul, want die ruikt de geur van roem en vooral geld. Dat die persoonlijke omstandigheden zo z'n redenen hebben, moet eveneens een groot geheim blijven. Koste wat het kost, en daarbij wordt geen middel geschuwd.

Talloze keren reisden director Dearbhla Walks (Penny Dreadful, The Tudors) en executive producer Kate Croft (Sugartown, State of Mind) af naar Parijs, want de juiste setting, de juiste sfeer, de juiste details luisteren nauw. Complete sets werden er in Wales nagebouwd, andere shots vonden in de Franse hoofdstad zelf plaats.

The Collections laat zien hoe er in Parijs van net na de oorlog weliswaar niet meer wordt gevochten door soldaten, maar wel door mensen zelf: om uit de ellende te komen, om het hoofd boven water te houden en vooral: door elke kans die voorbij komt met beide handen aan te grijpen. Het laat zien hoe belangrijk in dit gevecht familie is, maar ook onvoorwaardelijke liefde, en hoe uit naam van beide zaken er nog wel eens dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. En ach, daar is ook nog die jonge Amerikaanse fotograaf, nauwelijks weet hebbend van de oorlog die zich heeft afgespeeld, en alleen maar op zoek naar dat mooie plaatje.

Head, Human body, Stairs, Handrail, Iron, Baluster, Metal, Sun hat, pinterest
Model en muze Dominique

Het laat ook een interessante kijk op mode zien: knap (op maat gemaakte) pakken voor Paul, haute couture jurken voor muze Dominique (Poppy Corby-Tuech, The Royals) en voor die tijd zo kenmerkende avondjurken voor Pauls vrouw Helen (Mamie Gubber), die ergens ook wel weet dat er iets niet pluis is, maar het accepteert. Niet altijd komen die eerder genoemde setting en sfeer binnen, soms lijken de hoofdrolspelers toch nog aangeklede acteurs, maar gecombineerd met het verhaal, de plots en de nodige oneliners ('Ik drink geen water, dat is voor vissen, doe mij maar wodka') kan The Collections toch echt op de bingewatchlijst erbij.

The Collection, vanaf 6 november op BBC First, om 21:00 uur.

Face, Footwear, Coat, Social group, Formal wear, Suit, Sitting, Dress, Suit trousers, Violin family, pinterest