We kennen ze: die mensen die Facebook, Instagram en zo'n beetje alle sociale media volknallen met inspirerende quotes als 'When everything goes right, go left', 'When life gives you lemons...', 'Keep calm and... (vul hier random iets in)' en wat voor andere levenswijsheden dan ook. 

Ook populair zijn de wijze uitspraken van modegrootheden als Marilyn Monroe (guilty), Karl Lagerfeld (check) en Iris Apfel (ja hoor). 

Waar het ooit juist heel gecultiveerd leek om de medemens van wat motiverende teksten te voorzien (of je volgers op cryptische wijze te laten lezen hoe het ervoor stond in je leven), kun je dat anno 2016 maar beter niet meer doen, zo blijkt uit onderzoek. 

Wetenschapper Gordon Pennycock dook namelijk eens in die quotetrend, en kwam tot de conclusie dat je door het posten van dergelijke tegeltjeswijsheden je minder slim overkomt. 

Hoe dan?

Hij vroeg mensen om bepaalde uitspraken te evalueren, zoals deze van Deepak Chopra:'Nature is a self-regulating ecosystem of awareness', maar ook tamelijk zinloze als 'de meeste mensen houden van muziek', plus nog wat trendy woorden die veel worden gebruikt in zinnen. 

Er bleek een aantal mensen te zijn dat maar weinig verschil in diepgang zag tussen de ware inspirerende citaten en de betekenisloze. En laat dat nou preciés de groep mensen te zijn die hun sociale kanalen volgooien met al die spreuken. 

Pennycock was keihard in zijn conclusie: 'Those more receptive to bulls**t are less reflective, lower in cognitive ability – numeracy, verbal and fluid intelligence), are more prone to ontological confusions and conspiratorial ideation, are more likely to hold religious and paranormal beliefs, and are more likely to endorse complementary and alternative medicine.' 

RIP 'Love, live, laugh'.