Waarom deze ochtendrituelen je moe maken

🙅

Meest gelezen

Als je niet vooruit te branden bent, wijs dan niet te snel gisteravond aan als De Schuldige. Hoewel weinig of slechte slaap één van de voornaamste redenen is dat we ons uitgeput voelen, zijn er verscheidene andere oorzaken te noemen – en sommigen ontstaan al voordat je 's ochtends überhaupt je huis verlaten hebt.

Je blijft in bed liggen als je uitgeslapen bent

'Je bed is voor slechts één ding bedoeld: slapen,' zegt dr. Raj Dasgupta van de American Academy of Sleep Medicine. 'Als je daarna nog in bed blijft liggen, geef je je hersenen het idee dat het tijd is om te slapen en niet om je dag te beginnen.' Erger nog: als je opnieuw in slaap valt –  en die tien minuten snoozen overgaat in een uur – ontwaak je uit een REM-slaap. In plaats van een lichter stadium, wat het geval was geweest als je de eerste keer uit bed was gegaan. Wanneer je wakker wordt uit een diepere slaap kun je je zelfs vermoeider voelen dan iemand die minder geslapen heeft, maar tijdens een lichter stadium opstond. Lang verhaal kort: als je wakker wordt, is het tijd om eruit te gaan.

Advertisement - Continue Reading Below

Je drinkt niet genoeg

Er is een reden voor die slechte ochtendadem: uitdroging. Terwijl je slaapt, zuigt je lichaam het water op dat je gedurende de dag gedronken hebt. Dat betekent dat je (in een ideale wereld) zo'n acht uur lang je vochtreserves niet aanvult en als die tekortschieten, dalen je energielevels. Volgens onderzoek van de University of Connecticut maakt zelfs milde uitdroging je al moe en geïrriteerd. Zorg dus dat je, voor je de deur uitgaat, al een groot glas water of thee achter de kiezen hebt.

Meest gelezen

Je doucht 's avonds laat

Een stomend hete douche ontspant je spieren, verlicht stress en helpt je makkelijker in te slapen. Toch? Volgens Dasgupta doet het juist het tegenovergestelde. Je denkt misschien dat een warme, relaxte douche niet helpt, maar het maakt je wel degelijk wakker. Als je in een diepe slaap valt, daalt je lichaamstemperatuur ongeveer anderhalve graad. Dasgupta: 'Laat in de avond douchen is geen goed idee, omdat het je temperatuur verhoogt en het op die manier langer duurt voordat je afkoelt en in slaap komt.' Aan de andere kant kan een warme douche in de ochtend je lichaam juist opwarmen en wakker maken. Andere studies suggereren dat koude douches de gemoedstoestand van depressieve mensen kunnen verbeteren en zwemmen in koud water vermoeidheid kan verminderen.

Over de temperatuur wordt op het moment dus nog even flink gedebatteerd, maar één ding staat vast: douchen moet je 's ochtends toch. Speel zelf een beetje met de kraan en ontdek wat voor jou het beste werkt.

Je sport ná je werk

Jezelf 's ochtends uit bed slepen voor een workout is niet makkelijk, maar zorgt er wel voor dat je je gedurende de dag een stuk energieker voelt. Iedere vorm van beweging voorziet je lichaam van endorfine en transporteert zuurstof en voedingsstoffen naar je weefsels. Daardoor zullen je hart en longen beter werken en heb je meer energie.  Geen tijd voor een training van een uur? Met een rondje wandelen of tien minuten stretchen kom je ook al een heel eind.

Je bent teveel binnen

Blauw licht helpt je wakker worden, omdat het de levels van het slaaphormoon melatonine doet afnemen. En de beste manier om daar aan blootgesteld te worden, is door middel van zonlicht. De zon straalt tevens vitamine D uit, wat cruciaal is om je energielevels op peil te houden. Onderzoek toont aan dat mensen met een tekort aan die laatste vaker last hebben van chronische vermoeidheid en dat zij hun energie vaak terugkregen door dat tekort weer aan te vullen. Een supplement slikken kan ook uitkomst bieden: je zult er niet direct een boost van krijgen, maar het reguleert na verloop van tijd wel je energielevel.

Je luistert naar de verkeerde muziek

Als je regelmatig in de sportschool te vinden bent, is de kans groot dat je de stairmaster niet zonder muziek betreedt – die jou door het noodzakelijke kwaad moet slepen dat een half uurtje cardio heet. Gebruik hetzelfde trucje om je door je ochtendroutine te loodsen. Onderzoek wijst uit dat muziek met tussen de 120 en 145 beats per minuut het beste motiveert om sneller te rennen. Of in jouw geval: om uit bed te komen. Benieuwd hoe dat klinkt? Probeer Pharrell's Happy of We're Not Gonna Take It van Twisted Sister.