Hoeveel je nou eigenlijk zou moeten sporten per week

Het valt mee.

Meest gelezen

Hoeveel uur per week dien je nou precies te sporten om je levensduur een beetje op te rekken? Het blijft kwestieus. Nodeloos te zeggen dat iets beter is dan niets. En, weten we heus, (een beetje) beweging vermindert de risico's op een boel ziekten en de kans op vroegtijdig overlijden.

Advertisement - Continue Reading Below

Maar wanneer beweeg je nou te veel (het kan) en wanneer te weinig? Veel gezondheidsorganisaties pleiten voor een half uur per dag, op zijn minst. Maar dat is dus op zijn minst. Hoelang moet je aan de sport om aan den lijve échte voordelen te ondervinden?

Welnu: The New York Times bericht over twee grote studies die de boel ophelderen en stellen dat het ideale aantal minuten dat je per week zou moeten sporten rond de 450 ligt. Da's dus elke dag een uur plus een beetje. Voor wie nu denkt: help, daar kom ik van je lang zal ze leven niet aan, een geruststelling: de wandeling of fietstocht die je aflegt naar je werk telt ook mee.

Ook een geruststellend onderzoeksresultaat voor de sportschoolfanatiekeling: beide studies tonen aan dat het niet waarschijnlijk is dat langdurige en intensieve training (meer dan 25 uur per week) slecht is voor de gezondheid.

Kortom:

  • Wie de minimale 150 minuten per week beweegt, geniet een langer leven met 31% minder kans op overlijden in vergelijking met niet-bewegers.
  • Wie de 450 minuten per week aantikt mag daar nog 8% bijtellen, diegroep heeft 39% minder kans op vroegtijdig overlijden in vergelijking met niet-bewegers.
  • Voor de scherpslijpers die 25 uur per week in de sportschool zitten: je bent even blakend als de groep van 150 minuten.