De tentoonstelling Dream Out Loud in het Stedelijk Museum vraagt 26 vormgevers om ideeën en ontwerpen voor een betere wereld. Of-ie daadwerkelijk béter wordt, is de vraag. Dat-ie in ieder geval móóier wordt, is een feit. Bazaar ondervroeg drie van de deelnemers.

Marjan van Aubel

Rijskmuseumpinterest

Ontwerp: Current Table (2014) en Current Window (2015, foto). Marjan van Aubel studeerde af aan het Royal College of Art in Londen met een kast gevuld met servies dat lichtenergie opslaat. In de Current Window en de Current Table wordt zonlicht met behulp van organische kleurstoffen via DSSC's (Dye-Sensitized Solar Cells) omgezet in elektrische energie.

Welke gedachte zit er achter je ontwerp?

'Ons klimaat verandert; er is een onomkeerbaar proces gaande waarin ons voedsel, energie en (fossiele) grondstoffen op raken. Om de desastreuze gevolgen daarvan te beteugelen, moet er iets veranderen. Een onderdeel daarvan is dat we ons energiegebruik moeten aanpassen – zo moeten we onder meer overgaan op zonne-energie. Bij de ontwikkeling van nieuwe technieken wordt vaak vanuit efficiëntie gedacht en niet vanuit de gebruiker – mijn doel als ontwerper is om nieuwe technieken op een natuurlijke manier toe te passen en te integreren in het dagelijks leven.' 

Wat hoop je met dit ontwerp te bereiken?

'In plaats van dat elektriciteit uit de muur komt en op een plek wordt gegenereerd waar het niet te zien is, zie ik een toekomst waar elektriciteit op de plek zelf wordt opgewekt, zoals dat ook in planten gebeurt. Mensen worden zo zelf verantwoordelijk voor hun eigen energieverbruik. De essentiële vraag voor mij is hoe dit wordt ontworpen. Ik zou graag willen bijdragen aan een  oplossing waarin ik design, duurzaamheid en technologie met elkaar kan verbinden.'

Lonneke Gordijn

White, Black, Still life photography, Bicycle saddle, Black-and-white, Vegetable, Natural foods, Produce, pinterest
The Obsidian Project by Studio Drift | Foto: Erik & Petra Hesmerg

Ontwerp: Studio Drift – The Obsidian Project Part I, 2014 - 2015 , The Obsidian Project Part II, 2014-2015 en The Obsidian Project Part III , 2016. Lonneke Gordijn en Ralph Nauta ontmoetten elkaar aan de Design Academy in Eindhoven; samen vormen ze Studio Drift. Voor hun Obsidian Project verkenden ze de mogelijkheden van een synthetisch restmateriaal uit de chemische industrie, door verhitting in een industriële oven, waarbij waardevolle materialen zoals goud, zilver en kwik vrijkomen. De overgebleven as kan opnieuw worden gesmolten en in een mal worden gegoten. Met het intens zwarte materiaal dat hieruit voorkomt, obsidiaan, ontwierp het duo een serie spiegels.

In hoeverre kan kunst bijdragen aan een betere wereld?

'Een betere toekomst bereiken we niet met één oplossing, maar met een diversiteit aan kleine oplossingen. Al die oplossingen samen zorgen voor échte verbetering. De nieuwe generatie ontwerpers moet samenwerken om iets te kunnen bijdragen.' 

Als jij hardop mocht dromen, wat zou die droom dan zijn?

'Zelfs met alle kennis die we hebben over hoe dingen beter zouden kunnen, is het onmogelijk om grote veranderingen door te voeren in de economie, in de industrie, de politiek en in de maatschappij. We zitten vast in investeringen en methoden die we zelf als mens hebben bedacht en waar we niet meer uit kunnen komen. Als ik hardop zou mogen dromen zou ik graag met de knapste koppen, specialisten en denkers van deze wereld een totaal nieuw systeem willen bedenken. Dat de grondstoffen en kansen eerlijk verdeeld, dat een vloeiend en beweegbaar systeem is dat zichzelf kan vernieuwen en waaraan iedereen wil bijdragen, omdat het zo vanzelfsprekend en positief is. Zeer onrealistisch, maar wel een droom.'

Pieke Bergmans

Electrical supply, Science, pinterest
Pieke Bergmans, Phenomeneon, Milaan 2016. Foto: Mirjam Bleeker

Ontwerp: PHENOMENEON, 2016. Pieke Bergmans studeerde grafische en industriële vormgeving en 3D-design in Nederland en voltooide een MA in productontwerp in Londen. Bergmans speelt in haar recente serie Phenomeneon met het fenomeen dat edelgassen – die in principe kleurloos zijn – oplichten wanneer ze in een relatief kleine ruimte onder spanning worden samengeperst. Ze liet glasblazers buizen maken met organische vormen en een onregelmatig wisselende diameter, die ze vervolgens vulde met het edelgas argon. 

Wat is jouw droom?

'Genoeg ruimte in de wereld, zodat wij mensen de vrijheid kunnen ervaren om te kunnen verwonderen, te interpreteren, te onderzoeken, te creëren en dromen die we nooit voor mogelijk hadden kunnen houden, omdat we niet eens van het bestaan wisten, werkelijkheid te maken.'

Wat hoop je met dit ontwerp te bereiken?

'Wat belangrijk is, is de ervaring die je beleeft. De interpretatie is open.'

In hoeverre kan kunst bijdragen aan een betere wereld?

'Het zwart/wit-denken voorbij te steven door nieuwe mogelijkheden te scheppen en zo de horizon te verbreden. De wereld mooier of magischer maken. Het is niet wat het is, maar wat het kan worden.'

Dream Out Loud, 26 augustus 2016 tot en met 1 januari 2017 in het Stedelijk Museum. Meer informatie vind je hier.