Beter focussen op je werk? Dat doe je zo

En het is uiterst simpel.

Zeg eens eerlijk: hoe vaak heb je afgelopen week wel niet een inkakmoment gehad? Glazig speel je minutenlang een potje patience, of probeer de vermoeidheid tegen te gaan met grote kop koffie of een literfles Cola. Genoeg! Deze tips helpen je wel aan een betere concentratie. 

1. Stop met multitasken

Vrouwen mogen dan beter zijn in het multitasken dan mannen; goed voor de concentratie is het in ieder geval niet. Wanneer je de hersenen een groot aantal verschillende taken geeft, worden er sneller fouten gemaakt en raak je het overzicht volledig kwijt. Richt dus je volle aandacht op één taak, voordat je doorgaat met het volgende. 

Advertisement - Continue Reading Below

2. Maak een checklist

Goed, nu je van het multitasken bent afgestapt, heb je in één klap een veel beter overzicht op de taken die je moet uitvoeren. Maar mocht het toch nog een chaos zijn in je hoofd: maak dan een checklist. 

3. Zet je telefoon uit

Toegegeven, niet iedereen kan de telefoon tijdens het werk zomaar naast zich neerleggen. Maar wie hem aan laat staan, wordt wel constant afgeleid en heeft ook sneller de neiging om even een bericht op Facebook of Instagram te checken, en dat zal vast niet de prestaties bevorderen. Tijd dus om dat ding weg te leggen. 

Meest gelezen

4. Ga naast het raam zitten

Jij zit weer tegen een aantal deadlines aan te hikken, dus lunch buiten de deur zit er niet in, de komende weken. Om toch nog een straaltje zonlicht mee te pikken (en wat frisse lucht): verschuif je bureau naar het raam. Krijg je meteen wat extra vitamine D binnen en dat zorgt weer voor een betere concentratie. 

5. Neem koffie op de juiste momenten

Aaah koffie. Je hoeft ons niet te vertellen over de magistrale effecten van het spul- we live by it. Haal het meeste uit je latte door hem op de juiste momenten te consumeren. Net voor een belangrijk rapport wat je moet schrijven bijvoorbeeld, of voor het invullen van de administratie, wat je al dagen uitstelt. Drink de koffie een half uur voordat je aan de slag gaat en jij gaat weer als een tierelier. 

6. Weet wat je eet

Jij snapt best dat die reep chocola aan het einde van de dag weleens kan zorgen voor een inkakker. Kies daarom in plaats van suikerrijk voedsel voor voeding die rijk is aan omega-3. Denk aan avocado's, walnoten, zalm en tonijn (weet je meteen wat je moet halen tijdens de lunchpauze). Niet alleen zorgt omega-3 voor een boost van het geheugen, maar - bijkomend voordeel - het is ook nog eens goed voor je huid.