Nee, wees niet bang, zeer zeker gaan wij hier niet een enorme verhandeling houden over de privéperikelen van Taylor Swift (nou ja, kort: uit met Calvin Harris door een gekrenkt ego wegens het niet erkennen van credits voor een monsterhit, direct door met daten met de nieuwe James Bond en ondertussen wordt één en ander lustig uitgevochten via social media, waar alle media dan nu al weer dagenlang over schrijven).

Liever verbazen wij ons over het enorme bedrag dat Taylor Swift jaarlijks binnenharkt: 170 miljoen dollar (een ruime 150 miljoen euro). Daarmee voert ze de 2016 FORBES Celebrity 100 list aan en verdient ze meer dan bijvoorbeeld dr. Phill (nooit geweten dat je met obligaat relatieadvies 88 miljoen dollar per jaar kunt verdienen, trouwens), Cristiano Ronaldo (eveneens 88 miljoen, al zal dat bedrag na het gewonnen maar door hem nauwelijks gespeelde EK-finale aardig oplopen) en Adele (80,5 miljoen dollar).

We kunnen ons on te side overigens ook verbazen over het feit dat er maar 2 vrouwen in de top 10 van best verdienende sterren staan, maar aangezien een vrouw dit lijstje aanvoert, houden we ons vooralsnog even koest op dat vlak. 

Goed, Taylor dus. Waar verdient ze die 170 miljoen klinkende dollars zoal mee? Die heeft ze vooral te danken aan haar 1989 World Tourdie, in tegenstelling tot de naam doet vermoeden, in mei 2015 aftrapte in Tokyo. Inmiddels de vierde concerttour, dus ze had vast al wat centjes op de bank staan.  Liefst 85 optredens op vier continenten in zeven maanden tijd gaf ze, dus in die zin heeft ze ook daadwerkelijk gewekrt voor d'r centen. Welgeteld 2.278.647 fans kwamen daar op af, en betaalden gerust 150 euro om de beste vrouw te zien zingen en volgens Billboard gemiddeld zo'n 15 euro aan petjes, hoedjes, vlaggetjes, T-shirts met haar afbeelding erop (immers: merchandise or it didn't happen).  Het geldt als de meest opbrengende tournee ooit, en hadden recordhouders the Rolling Stones het nakijken. 

Hoorde je niet tot 1 van die ruim 2 miljoen bezoekers (wat we ons op zich best voor kunnen stellen, want hoewel leuke deuntjes, is een heel ervan concert best veel), maar toch benieuwd hoe het eruit ziet? In samenwerking met Apple is het gehele concert gefilmd, en dus te koop.

Met die samenwerkingen spekt ze tegelijkertijd ook haar beurs, zoals zoveel sterren hun naam verbinden aan je kunt het zo gek niet bedenken wat. We noemen een Apple dus, maar ook Ked's en Pepsi (die laatste had voor Beyoncé 44 miljoen euro over), ook niet de minsten in het overhebben van geld voor een bekende naam. Een kledinglijn staat op stapel, want je bent natuurlijk pas iemand als je een eigen collectie hebt, of je er nu zelf wat aan ontworpen hebt of niet.

Is Taylor dan alleen maar een met een hoog stemmetje over verbroken relaties zingende gemakkelijk geld binnenharkende artiest, zoals er al zoveel zijn? Gelukkig niet: er schuilt ook genoeg talent en zakelijk instinct in de 26-jarige Amerikaanse superster. Zo schreef ze de meeste liedjes van haar album 1989 zelf. En dat deed ze goed: het album geldt als één van de snelst verkopende schijfjes ooit. Niet alleen heet ze dus een aardige pen, hierdoor hoeft ze de royalty's van mogelijke covers alleen maar te delen met haar uitgever Sony/ATV. Dat betekent 1,03 euro per verkocht album (1,3 miljoen verkochte exemplaren alleen al in de eerste week, you do the math).

Bovendien, als je zo'n 16 AMA's (American Music Awards), 20 Billboard Music Awards en 3 Grammy's op de schoorsteenmantel heb staan, heb je als voormalig countryzanger wel wat in je mars, denken wij zo.