Je zult toch familie van Diana Vreeland zijn. Dan stam je af van één van de grootste modevisionairs ooit. Van de vrouw die (van 1936 tot 1962)  de Amerikaanse Harper's Bazaar groot maakte, evenals vele modellen, trends en zelfs kledingstukken (zij durfde als eerste iemand in een bikini te hijsen voor een shoot). En wat kun je dan anders dan haar visie voortzetten? Kleinzoon Alexander (60) doet dat: anderhalf jaar geleden startte hij met de geurcollectie Diana Vreeland, waar hij, nu voor een bliksembezoek in Nederland, met liefde over vertelt. Evenals over oma, trouwens.

Zijn kledingkast is behoorlijk kleurloos, zijn vrouw draagt nauwelijks make-up. Dat zijn wat van de dingen die hij en zijn vrouw niét gemeenschappelijk hebben met de legendarische Diana Vreeland. Wat dan wel? De liefde voor mode (Alexander werkte zo'n twintig jaar in die wereld, onder meer als hoofd communicatie bij Ralph Lauren en Giorgio Armani) en de manier waarop hij naar de wereld kijkt en vooral: hoe hij erover praat. 

Goed, hij gebruikt wellicht minder uitgesproken oneliners dan zijn grootmoeder (één van haar favoriete woorden was outrageous, wat direct de naam van de lijn verklaart), maar verder is het eveneens een genot om naar hem te luisteren, zo'n verhalenverteller is het. De liefde voor geuren deelt-ie ook met zijn oma. Hij maakte er (zijn) werk van, zij had overal in huis schalen potpourri, geurkaarsen en geuroliebranders staan, sprayde lustig met huisparfum en injecteerde haar kussens zelfs met parfum.

De nalatenschap van Diana is immens. Denk aan de hele serie Why don't you?, nog steeds in onze Bazaar te vinden. En nog dagelijks komen er citaten van haar voorbij waar wij het alleen maar hartgrondig mee eens kunnen zijn: 'Age is totally boring', bijvoorbeeld. Of: 'Unshined shoes are the end of civilization.' Nog één, om het af te leren: 'Style, all who have it share one thing: originality.' Maar er is meer, veel meer, wat we van haar kunnen leren, zo horen we van Alexander, als we met hem aanschuiven. Zoals:

Je kunt alles doen en bereiken

'Veel mensen vertelden me dat ze na het zien van de documentaire (The Eye Has To Travel 2001, gemaakt door Alexanders vrouw Lisa Immordino Vreeland) het gevoel hadden dat alles binnen handbereik was. Het gevoel: ik kan alles doen en bereiken. Dat maakte zij los. Ze zette vrouwen zo neer dat het oké, zelfs goed, was om ambitieus te zijn. Dat is eigenlijk ook wat we met deze Outrageous parfums doen: de negen geuren die we hadden, waren al goed. Toch wilden we kijken of het niet nét wat beter, nét wat mooier en – geheel tegen de trend dat alles laagdrempelig wordt – luxer kon.'

Het goede leven is het leven dat jij nastreeft

'Het goede leven is het leven waar jij naar streeft, en wat je zelf creëert. Ze was een meester in het creëren: ze zette vrouwen neer die de lezers van het blad wilden leren kennen, wilden zijn. Van die wervende advertenties begreep ze dan ook weinig: stond er naast een krachtige fotoshoot ineens een vrouw in een pak van wol zo dik als deze tafel – uiterst oncomfortabel dus – met een lege blik. Zij wist waar de vrouw heen wilde en wilde dat kracht bijzetten met haar schrijfsels. Ze had haar eigen vorm van feminisme, niet dat kwade ervan, maar het mooie, inclusief mooie kleding. Wees óf de beste, óf de slechtste student, de middenmoot is boring.'

Zie de schoonheid van imperfectie

'Ze zag de schoonheid van imperfectie als geen ander. Model Lauren Hutton werd overal afgewezen vanwege het spleetje tussen haar tanden; mijn oma zette haar op de cover. Ze zag het verhaal in de mens en wilde laten zien hoe interessant ze waren. 'Doe iets geweldigs en mensen zullen het zien', was één van haar motto's.'

Communiceer duidelijk

'Mensen die met haar hebben gewerkt, wordt regelmatig gevraagd hoe dat was. Anders dan je zou denken, was het juist heel makkelijk. Ze wist exáct wat ze wilde, maar vooral: ze wist ook hoe het over te brengen. Ze was heel duidelijk in haar communicatie. Als haar mensen terugkwamen van een shoot, hoefde ze bijna niets af te keuren, omdat de uitleg altijd heel helder was. Weten wat je wilt is één, maar het ook op de juiste manier over te brengen, is ook belangrijk.'

De Diana Vreeland Outrageous collection is vanaf augustus verkrijgbaar in Nederland, bij Skins Cosmetics.

Diana Vreelandpinterest