10 Dingen die je kunt doen voor het slapen gaan in plaats van naar je telefoon kijken

Omdat je die telefoon ook eens een avondje rust moet gunnen

Meest gelezen

Als iedere avond het laatste dat je ziet voor je gaat slapen je mail is, of dat kenmerkende Facebook-blauw, dan is het natuurlijk niet gek dat je soms slecht de slaap vat. Je weet het inmiddels: studies wijzen uit dat teveel blootstelling aan blauw en wit licht, doorgaans van telefoons, laptops en andere elektronische gadgets, ervoor zorgt dat de hersenen minder melatonine aanmaken, het hormoon dat een 'bedtijd'-signaal geeft aan je lichaam. 

Advertisement - Continue Reading Below

Tijd dus om die telefoon eens weg te leggen, tenslotte verdient die ook weleens een avondje rust. En als je dan zeeën van tijd over hebt voor het slapen gaan kun je anderen dingen doen voor het slapen gaan. Zoals dat is:

1. Lees eens een boek of tijdschrift

Door iedere avond een hoofdstukje mee te pakken uit je favoriete boek, verruil je even die gedachtes over werk naar het romantische verhaal wat je aan het lezen bent. Je lichaam komt helemaal tot rust en juist: hierdoor val je ook gemakkelijker in slaap.

Meest gelezen

2. Lak je nagels

Lak je nagels eens in een vrolijk kleurtje, zo ga jij al met een opgetogen gevoel naar bed.

3. Drink een kopje warme melk of eet een banaan

Het is bewezen dat het drinken van een glas warme melk of het eten van een banaan je helpt om sneller de slaap te vatten. Beiden bevatten namelijk stoffen die het melatoninegehalte gunstig beïnvloeden.

4. Neem een warm bad

Draai de kraan open en mik een fijn geurende bruisbal of badgel in de kuip. Wanneer jij je lichaam onderdompelt in warm water komt het helemaal tot rust en ondertussen kun je ook in alle kalmte je gedachtes ordenen.

5. Mediteer

Door dagelijks een kwartiertje te mediteren voordat je naar bed gaat, geef jij je lichaam en geest alvast de tijd om te ontspannen. Eerste keer mediteren? Begin dan met wat ademhalingsoefeningen waarbij je geest zich moet focussen op het lichaam en je de gedachtes aan werk en je privéleven los probeert te laten.

6. Ga naar buiten

Trek je wandelschoenen aan en loop eens een rondje, vroeg in de ochtend of voor het slapen gaan. Door de blootstelling aan het zonlicht of de duisternis, ontwikkel je een gezonde biologische klok. 's Ochtends zul je merken dat de biologische klok harder gaat tikken en laat in de avond word je er juist vermoeider van. Ook het kijken naar de zonsondergang heeft een positieve invloed op je lichaam.

7. Luister naar ontspannende muziek

Misschien kun je die uptempo-muziek een keertje links laten liggen, bewaar dat maar voor het weekend, waarin je uit kunt slapen. Kies eens een keer voor een playlist met ontspannende muziek die je lichaam geheel tot rust brengt en waardoor je waarschijnlijk al zit te dutten op de bank.

8. Schrijf je gedachtes op in een dagboek

Waarom ging dat functioneringsgesprek eigenlijk niet zoals verwacht? Hoe zorg ik ervoor dat ik vaak wat effectiever werk? Wat staat mij morgen te wachten? Wanneer je iedere avond piekert over je baan of misschien wel je privéleven, is het handig om deze gedachtes op papier te zetten. Door ze op te schrijven kun je er afstand van doen en door ze nog eens een keer na te lezen kun je vaak makkelijker met oplossingen komen.

9. Maak een to-do list

Je slaapt een stuk rustiger als je al een geordend werkschema hebt opgesteld. Begin met het opschrijven van de belangrijkste taken en koppel er desnoods een deadline aan, daarna schrijf je de kleinere taken op. Slaap je rustiger van, heus.

10. Plan alvast je droomvakantie

Nu jouw telefoon een avondje uit staat heb je eens tijd om na te denken over die droomreis die jij altijd al wilde maken. Wordt het een vakantie in een warm of koud land? Ga je voor ontspanning of een actieve reis? Huur je een scooter of een auto op de plaats van bestemming? Wie weet waan jij je die nacht al in het paradijs.