(foto: Bill Tanaka) 

Oud-politica en -Eurocommissaris Neelie Kroes heeft haar naam en gezicht verbonden aan Plan Nederland, en in 't bijzonder aan de Bag to School campagne. Deze campagne vraagt aandacht voor meisjes in Uganda die zonder diploma school dreigen te verlaten.

Voor de Bag to School campagne werden drie tassen ontworpen, gemaakt door vrouwen in Zuid-Afrika, met een opdruk is van de Russische kunstenaar Tretchikoff. Neelie Kroes (eerder interviewde Cécile Narinx haar al eens) is samen met Caro Emerald en Pip Pellens ambassadrice, en heeft een tas 'geadopteerd'. 

'Ik vind het belangrijk dat meisjes, in Nederland, Europa of waar ook ter wereld naar school kunnen gaan', zo licht Kroes haar keuze toe. 'Ieder meisje moete en gevuld rugzakje hebben met kennis en kunde voor de reis door het leven. Plan Nederland biedt een simpele, maar effectieve manier om te zorgen dat de kansen voor meisjes niet worden afgesloten.'

En hoewel haar leven natuurlijk verre van te vergelijken is met dat van de meisjes in Uganda, heeft ze wel drie lessen om kracht uit te halen. Voor hen, maar eigenlijk voor iedereen:  

1. 'Laat een ander nooit je leven bepalen.'

2. 'Probeer zoveel mogelijk zelf uit te maken wat je met je leven doet.'

3. 'Geef nooit op.'

En toch het gezicht van een mode-accessoire, vroegen we haar gelijk naar het nodige mode-advies: 

1. Zorg voor je uiterlijk of kleding is respect naar de ander tonen.

2. Er verzorgd uitzien geeft zelfvertrouwen.

3. Je mooi kleden is ook gewoon leuk!