De gouden regels voor social media

​Watch and learn!

Meest gelezen

Onze dagelijkse verslaving bestaat dit jaar 10 jaar. In september 2006 ging Facebook op openbaar. Daarna volgden Twitter en Instagram en ineens zaten we op zoveel sociale media dat we er per dag 3 tot 5 uur (!) aan besteden. En er gaat nogal eens iets fout, lieve mensen. Sterker nog: er gaat heel veel fout. En daarom is het tijd voor een lijstje aan gouden regels. Dit willen we niet meer zien, en dit moet anders. Heus, het leven wordt er een stuk mooier van. We noemen:

Advertisement - Continue Reading Below

Op Twitter

Te veel uitroeptekens

Om een wijs mens te citeren: 'Je krijgt in je leven slechts 7 uitroeptekens, dus wees er spaarzaam mee.' Kortom: het moet wel écht heel mooi, interessant, boeiend, wereldschokkend zijn, wil je er een uitroepteken aan mogen wijden. 

Hi hi

Met hi hi wordt zoiets bedoeld als 'ik zeg nu iets heel vervelends met een lach, maar eigenlijk meen ik het wel echt'. Sarcastisch dus, maar dan op een uiterst irritante manier. Bovendien is een hi hi maar bijzonder weinig waard. Het is namelijk niet zoiets als ha ha. Dat eigenlijk ook niet zo leuk is.  

Meest gelezen

De zin eindigen met ...

Want waarom eigenlijk? 

Retweeten met je reactie erachter

Geen mens die dat begrijpt, echt niet.

Denken dat je per letter moet betalen

We leven niet meer in de tijd van de sms'jes. Sms-taal als BRB of DJW: niet doen. En van 'n' in plaats van 'een' worden we ook niet blij. Doe dan op z'n minst nog 'n.

Capslock

Wie heeft de capslock eigenlijk überhaupt uitgevonden? (dat hebben we even opgezocht: hij is in 1924 uitgevonden door ene Arthur James Cappington om schatten te beschermen. Door alleen maar hoofdletters te gebruiken, maakte hij het menselijk brein van de rovers dusdanig in de war, dat ze het maar opgaven. Althans, zo schijnt).

Op Instagram

Hashtags

Dat is eigenlijk een hoofdstuk apart want mensenkinderen, wat gaat daar een hoop mis. We noemen het gebruik  van lollig bedoelde hashtags. Die zijn namelijk zelden lollig. #ziejenietslolligsaan. Of verkeerd gebruikte. Mensen met de beste baan ter wereld die op vrijdag om 17:00 uur iets als #friyay posten. Sowieso: friyay? Bedenk dan iets origineels. Ook op de zwarte lijst der hashtags: #fitgirl #lovemylife #cleaneating en alles met Insta ervoor. We wéten dat je op Instagram zit, anders lazen we je hashtags namelijk niet. 

Nog zo één: #je #ganse #verhaal #in #hashtags #vertellen

Een uitgebreide hashtag-checklist vind je trouwens hier, mocht je het plaatje helemaal compleet willen hebben.

En wat betreft de hulpmiddelen: geen selfiestick. Ook niet stiekemig onder de tafel. Gebruik hem gewoon niet (you know who you are!).

Op Facebook

Size does matter

Posts langer dan 3 alinea's, waarin je prachtig en tot in detail verhaalt over wat je die dag hebt gedaan, horen thuis op een blog (die niemand leest). 

Bulkfoto's

Ooit wel eens een compleet fotovakantiedagboek met 37 kiekjes geheel doorgekeken? Nee hè?  

Overkill

Misschien heb je het ineens te pakken, die Facebookmojo (ook niet doen: te veel jargon). Waardoor je ineens per dag zo'n 8 hersenspinsels eruit gooit. Of ineens alles wat je leuk vindt, ook gaat delen. Het gevaar dat mensen iets gaan denken als 'Moet jij niet wat doén?' ligt namelijk op de loer. Idem voor het en masse meedoen aan deel&win-acties. Sowieso: is er ooit iemand geweest die iets heeft gewonnen met een dergelijke actie?