Drie weken lang was de deur op slot voor Merijn Kavelaars. Hij sloot zichzelf op in een Amsterdams slooppand om het van top tot teen te beschilderen. Het resultaat (niet hierboven, dat is een ouder project) is vanaf morgen te zien onder de titel No Good Can Come of This. Bazaar sprak de kunstenaar, vlak na zijn bevrijding.

Zo, eindelijk weer kunnen douchen?

'Ja, dat was fijn. Ik heb gisternacht tot 5 uur doorgeschilderd alles af te krijgen. Om 9 uur vanochtend stond een team van de galerie voor de deur met schoonmaakspullen. Terwijl zij aan de slag gingen, kon ik even weg, naar huis om te douchen en me om te kleden. Ik had best wat langer op de bank willen blijven hangen.'

Hoe was het om drie weken opgesloten te zitten?

'Heel intens. De eerste twee weken liep ik vast, er kwam weinig uit. Wat ik toen heb geschilderd, heb ik vaak ook weer overgeschilderd. Ik was gefrustreerd, op zoek naar de inspiratie die maar niet kwam. Toen werd ik twee dagen ziek, moest zelfs ijlen. En daarna was het er opeens. Toen barstte de bom en kwam alles eruit.'

'Het was eigenlijk een soort retraite.'

Had je überhaupt contact met de buitenwereld?

'Heel af en toe. Dan kwam iemand boodschappen afgeven, of foto's maken. En ik had een telefoon, maar alleen voor noodgevallen. Met een euro beltegoed en een nummer erop, zodat ik als het echt moest zou kunnen bellen. Het was eigenlijk een soort retraite.'

Ben je tevreden met het resultaat?

'Zeker. Het is uiteindelijk vanuit mijn intuïtie gekomen. Dat was precies waar ik naar op zoek was. De lijnen kwamen vanzelf. Het zijn heel veel verhalen in één geworden. Over hoe ik me voel in Shanghai, waar ik nu vijf jaar woon. Over mijn zoontje van anderhalf, dat ik daar heb. Over hoe ik de taal niet spreek.'

'De lijnen kwamen vanzelf.'

Na de tentoonstelling wordt het pand gesloopt. Vind je dat niet jammer?

'Nee, daar ben ik juist blij mee. Het is nu klaar, het is afgesloten. Dit is het moment dat mensen de kunst kunnen zien, daarna is het goed dat het weer weggaat.'

Waarom wilde je jezelf opsluiten?

'Ik merkte dat mijn werk kracht kreeg door een zekere eenzaamheid. Ik wilde mezelf in het diepe gooien, dat momentum zoeken. En dat is gelukt.'

Merijn Kavelaars, No Good Can Come of This (Panic Room), 2016.pinterest
Richard van Bennekom
Merijn Kavelaars, No Good Can Come of This (Panic Room), 2016.

Benieuwd naar het resultaat? No Good Can Come of This van Merijn Kavelaars bij de No Man's Art Galleryis van 28 januari t/m 7 februari te zien op een geheime locatie in Amsterdam. Wil je het adres weten, meld je dan hier aan.