Reizen als statussymbool. Dat is de trend van volgend jaar, als we toeristisch trendwatcher Tessa aan de Stegge mogen geloven. 'Waar je naartoe gaat, bepaalt hoe mensen je zien.'

Daarmee past deze trend gelijk in de ontwikkeling van minder materie, al zou je dat niet zo één, twee, drie denken. Maar je moet het zo zien, aldus Aan de Stegge: 'Men geeft zijn geld liever uit aan ervaringen. Het was ooit cool om te pochen met horloges, electronica of dure merkartikelen, maar dit is voltooid verleden tijd. Op het moment bepaalt waar je naar toe gaat op vakantie - en vooral ook welke ervaringen je hier opdoet - hoe mensen je zien. Omdat het niet meer stoer is ons te profileren met goederen en bezit zijn we op zoek naar iets anders waarmee we kunnen uitdrukken wie we zijn en waar we voor staan.'

Daarmee gaat reizen terug naar de essentie, zo vindt de expert. Niet meer profileren met luxe goederen - sorry, Louis Vuitton kofferset - maar de magie. Om verrast te worden, om ervaring op te doen. 'Verwondering, spontaniteit en ervaringen opdoen in plaats van bluffen over bestemmingen of accommodaties. Een reis is de verlenging van je persoonlijkheid.'

Verder voorspelt ze de volgende trends voor het jaar 2016:  

1. Reizen als lifestyle

'Erop uitgaan behelst meer dan drie weken aaneengesloten op vakantie naar dezelfde bestemming of plek. Vakantie heeft niet meer als enige doel om op te laden. De 'vakantieganger' bestaat niet meer. Vakantie en reizen krijgen een nieuwe betekenis. Reizen wordt een lifestyle. Om zoveel mogelijk ervaringen op te doen, gaan mensen korter maar vooral ook vaker op reis. Een dagje ertussenuit (naar bijvoorbeeldeen festival) voldoet al aan al deze behoeften, maar door middel van een korte vakantie is iemand er net iets langer even tussenuit.' 

2. Solo, maar niet alleen

'Alleen op reis gaan maar wel mensen ontmoeten is makkelijker dan ooit, met alle nieuwe applicaties waarop solo reizigers elkaar kunnen opzoeken en leren kennen, vaak zelfs op basis van dezelfde interesses. De mentaliteit van de nieuwe consument die altijd alles wil op het moment dat hij daar behoefte aan heeft voedt de drang om dingen op eigen houtje te ondernemen met anderen die daar ook voor te porren zijn. 

3: Goed doen 

Strandhangen, leuk, maar je kunt ook iets goeds terug doen voor het land of de community waar je verblijft. Dit kan op verschillende manieren: door een accommodatie te boeken die een groene bedrijfsvoering heeft, of door te kiezen voor CO2-compensatie bij het vliegen 

4: Alles aan het toeval overlaten

'Mensen zijn het zat dat alles in hun leven vaststaat en wordt gepland. Zeker wat betreft vakantie is de spontaniteit er vaak af. Mensen killen hun trip door het oneindig inlezen op Google, Tripadvisor en Booking.com of informeren bij hun vrienden waar ze zijn moeten. Een vakantie wordt op deze manier vaak een opeenvolging van highlight hopping en andere dingen en er wordt niks meer aan de spontaniteit overgelaten. Wat we werkelijk willen is verrast worden en genieten van iets waarvan we nog niet weten wat het wordt.'