Jurriaan Bakker bedacht als mogelijke oplossing van dat probleem TWOL24 (The Way of Living).

Denk bij TWOL24 aan een online mix van onafhankelijke ontwerpers en labels op het gebied van mode, design en kunst, voor mensen die op zoek zijn naar bijzondere producten met een hoogwaardige kwaliteit. In Italië handgemaakt hakken van water geverfd leer, bijvoorbeeld. Maar ook genummerde en gesigneerde zwartwit foto's voor aan de muur, Marokkaanse statement piece colliers en andere handgemaakte sieraden.

Het moet de ontwerpers helpen hun waar aan de man te brengen, om hun naam te maken en natuurlijk: geld te verdienen.

Probleem

'Toen ik met verschillende onafhankelijke creatieven aan tafel ging zitten kwam ik er achter dat er een collectief probleem is', aldus oprichter Jurriaan Bakker, al jarenlang actief in de creatieve wereld. 'Deze groep is namelijk waanzinnig creatief, maar commercieel heel zwak. De wereld van onafhankelijke ontwerpers is nog steeds vrij traditioneel: ze ontwerpen seizoengebonden collecties en denken extreem lokaal. Dit terwijl ze online een sterk internationaal bereik zouden kunnen hebben. Online verkopen opent meer deuren, en logistiek gezien zijn er geen beperkingen meer. Daarnaast ben ik van mening dat je als collectief sterker staat dan als individu.'

TWOL is gericht op slow fashion: de producten worden in kleine oplage gemaakt. Omdat, zo is Bakker van mening, niche sterk in opkomst is. 'Mensen zijn klaar met massa. Consumenten worden steeds bewuster en onderzoeksjournalistiek maakt hun slimmer dan ooit, bijvoorbeeld door de documentaire The True Cost. Daarnaast zijn consumenten meer bereid om iets meer te betalen en dan ook meer geïnteresseerd in het verhaal van de designer en het label.'

Gevestigde namen

Op de site zien we naast onbekende ook meer gevestigde namen als MaryMe-JimmyPaul, Nõn by Kim, Allan Vos, Marga Weimans, Antoine Peters en Vlieger & Vandam. Want ook zij kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken in economisch roerende tijden. Al zijn het vooral de beginnen labels die het moeilijk, erg moeilijk hebben, constateert Bakker. 'Het is moeilijk om een kwalitatief verkooppunt te vinden en het inkoopbeleid is de afgelopen 10 jaar erg veilig geweest. De onafhankelijke ontwerper slaat met dit platform een aantal stappen over tijdens het verkoopproces. Dat maakt het toch gemakkelijker.'

White, Light fixture, Material property, Ladder, Design, Silver, Ceiling fixture, Lighting accessory, Ornament, pinterest
Kunstig geblazen verlichting van Alex de Witte.