Pieker je vaak voor het slapen gaan? Zo kom je ervan af.

Hoef je daar in ieder geval niet meer van wakker te liggen.

Meest gelezen

Er is niets fijner dan na een lange dag weer terug in bed te stappen. Eindelijk rust. Of toch niet… Zodra het donker en stil wordt, komen je gedachten op gang. Heb je wel de juiste beslissingen gemaakt vandaag, tijdens je werk? Had je niet toch nog even die ene vriendin terug moeten bellen? En welke kleur nieuwe bank moet je nou uitkiezen voor de woonkamer? De meest stomme dingen komen voorbij en hoe meer je denkt 'dit is niet belangrijk, ik wil nu echt slapen', des te langer de lijst met onnodige gedachten wordt. Hoe kunnen we dit voorkomen, zodat we voortaan wél onze volledige beauty-slaap behalen? Bazaar geeft tips!

Advertisement - Continue Reading Below

Tip 1: Probeer ongeveer een uur voor het slapen gaan niet meer op je telefoon of achter de computer te zitten. Veel invloed van buitenaf zorgt voor onrust in je hoofd.

Tip 2: Neem voordat je naar bed gaat een lekker warm bad of een warme douche. Je lichaam komt sneller tot rust wanneer je temperatuur stijgt.

Tip 3: Leid jezelf af. Ga luisteren naar muziek, probeer op je ademhaling te letten of in het ergste geval, ga schaapjes tellen (gek genoeg werkt dit soms echt).

Meest gelezen

Tip 4: Schrijf je piekergedachten op. Als je het van je afschrijft is het uit je hoofd.

Tip 5: Beweeg! Probeer voor het slapen gaan nog te sporten of wandelen. Wanneer je de aandacht op je lichaam focust, zul je minder bezig zijn met waar je gedachten zitten. Grote kans dat je daarna zo moe bent dat je niet eens meer kunt nadenken.

Tip 6: Doe er iets aan. Blijf niet passief door piekeren, maar hak knopen door. Kies die kleur bank en bel die vriendin meteen op de volgende dag. Als je die keuze hebt gemaakt kun je het afsluiten in je hoofd.

En als het na deze tips nog steeds niet lukt om je gedachten uit te schakelen, troost je dan met dit compliment.

Gerelateerd

Meer van dit in je timeline? Like Harper's Bazaar op Facebook