Leuk spelletje: zo veel mogelijk kilometers rijden op één volle tank. En dan op het eind nog even doorrijden, terwijl het signaal dat je moet tanken toch al dagen in je oor piept.

Maar doe toch maar niet. Als je dit filmpje hebt gezien, begrijp je hoe slecht dit is voor je auto.

Benzinepomp

De benzinepomp van je auto stuurt brandstof van de tank naar de motor. Deze pomp is een cruciaal onderdeel om je auto aan de praat te krijgen, maar heeft ook de neiging om ermee op te houden en je met pech aan de kant van de weg te forceren. Met name wanneer je vaak op een bijna lege tank rijdt.

Waarom het zo slecht is om met weinig benzine in je tank te rijden, leert ons dit Youtube-filmpje van speedcar99. Hij ontleedt de benzine pomp om te laten zien hoe deze precies werkt.

De onderdelen die het vaakst problemen veroorzaken zijn de zeef, de filter, de elektrische motor.

Lucht

Zoals je in het filmpje kunt zien wordt de elektrische motor gekoeld door de benzine. Brandstof komt vanuit de tank in de 'filter sock' en wordt dan door een pomp gedrukt, waarna het door de elektrische pomp-motor gestuwd zo de koperen spoelen die de motor laten funtioneren te koelen.

Wanneer je een auto rijdt terwijl er bijna geen brandstof meer in zit, is het niet langer benzine, maar lucht die de cooling verzorgt. Dat doen vluchtige gassen alleen veel minder effectief dan vloeistoffen, waardoor de elektrische motor oververhit kan raken, en de spoelen kunnen smelten, waardoor ze uiteindelijk kapot gaan.

Maar dat is niet de enige reden. brandstof fungeert namelijk ook als smeermiddel voor de pomp. Wanneer er lucht door het systeem wordt gepompt slijten de roterende onderdelen. En fin, kijk zelf maar.

youtubeView full post on Youtube

Via: Gatsby.nl.