We kunnen allemaal werknemers aannemen, maar je omringen met talent - en die mensen behouden - is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker in de huidige wereld, waar freelance de norm lijkt en het hebben van één werkgever passé is.

Daarom hier, vier tips om ervoor te zorgen dat je je talentvolle werknemers bij je houdt.

1. Laat einddoelen zien, focus niet alleen op de opdrachten

Je betaalt de rekeningen, wit de muren, of helpt het huis te bouwen. Dit zijn drie antwoorden op dezelfde vraag, gesteld aan drie mensen die dezelfde opdracht uitvoeren. Alleen de laatste persoon begrijpt het einddoel van het project, en onderzoeksdata laat zien dat de kans dat deze persoon bij het bedrijf zal blijven het grootst is.

Help mensen te begrijpen wat het einddoel is waar ze naartoe werken. Motiveer je werknemers door ze te laten zien wat het bedrijf doet in the big scheme of things, en vooral wat hun rol daarin is.

2. Toon oprechte interesse in je werknemers

Een gesprek hoeft niet altijd te gaan over werk, wat er verwacht wordt van werknemers en hun prestaties. Oprechte interesse gaat verder. Actief luisteren, zorgen voor persoonlijke uitdagingen, vragen naar input en ideeën en zoeken naar innovatieve manieren om de organisatie te verbeteren. Veel werknemers willen betrokken worden bij deze processen en het gevoel krijgen dat hun mening er écht toe doet. Dan is de kans groter dat ze zich persoonlijk gaan binden aan het bedrijf en langer blijven.

3. Wees realistisch

Hoewel het motiverend werkt om te horen hoe goed het gaat met het bedrijf, als het niet zo goed gaat, laat dit dan ook weten aan het team. Speel geen toneel dat alles koek en ei is als er eigenlijk van alles mis is, alleen maar omdat je bang bent dat je anders werknemers zult verliezen. Deel de feiten en probeer samen tot een oplossing te komen om het bedrijf weer goed te laten lopen. Er zullen wellicht een paar zijn die het schip verlaten, maar je zult verstelt staan hoeveel mensen ervoor zullen knokken om de boel samen weer op de rails te krijgen.

4. Blijf in contact met oud-werknemers

Loyaliteit betekende vroeger dat je voor altijd bij een bedrijf zou blijven. Vandaag de dag is de norm dat mensen van werkgever naar werkgever gaan, om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Hoe kan jij ervoor zorgen dat jouw top-talent je bedrijf niet voorgoed verlaat? Door in contact te blijven met alle oud-werknemers die ervoor kozen om een andere uitdaging aan te gaan. Wie weet, komen ze - met een bak vol nieuwe kennis - weer terug!

Psst! Ben jij al lid van de Harper's Bazaar Network Academy?

Deze club brengt ambitieuze vrouwen bij elkaar om waardevolle connecties te maken en nieuwe carrièreinzichten en inspiratie op te doen. Kijk hier voor alle voordelen.

Meer van dit in je timeline? Like Harper's Bazaar op Facebook

Van: Harper's BAZAAR UK