Het langverwachte, tweede seizoen van Stranger Things staat eindelijk op Netflix. En dat is niet alleen goed nieuws voor de fans van seizoen 1 of liefhebbers van sci-fi. Het is ook goed nieuws voor de modewereld. Ja heus.

Stranger Things is alom geliefd bij de modewereld en wij van Harper's Bazaar snappen het niet. Een stel dreumesen in spijkerbroeken, met t-shirts en gympies racend op een fiets opzoek naar doodeng nachtmerrie-gevaar. Hoe kan de modewereld door zoiets geobsedeerd raken? Welnu, een grondig onderzoek naar de mode-factoren en stimulatoren van Stranger Things.

Fashion show, Fashion, Fashion model, Clothing, Runway, Fashion design, Pink, Street fashion, Jeans, Shoulder, pinterest

Stranger Things werd al vrij snel omarmd door de modewereld. Eén van de eerste luxury designers die de hitserie wist te vertalen naar de catwalk was Nicolas Ghesquiere van Louis Vuitton. Als een waarachtig merchandise shirt liet hij zijn modellen paraderen met afbeeldingen van Stranger Things op de buste. In het geval van Nicolas overigens niet zo heel gek: in september vorig jaar deelde hij via Instagram al foto's van de cast op bezoek bij Louis Vuitton's hoofdbureau in Parijs.

Maar naast Louis Vuitton kondigde ook Topshop afgelopen week aan met een Stranger Things collectie te komen. Te bestaande uit shirts, petten, rugzakken en lunch boxes. En dat niet alleen. De winkels van Topshop worden gehuld in Stranger Things thema, voorzien van een science lab, de Upside Down en andere elementen uit de serie. Spannend hè!

Maar wat maakt Stranger Things zo populair op de catwalk en in de etalages? Dat heeft alles te maken met de huidige voorkeur voor merchandise. Merchandise kleding - kleding met een opdruk van je favoriete artiest, band of film - is al twee jaar 'een ding'. De trend vindt haar oorsprong bij Vetements in 2015 en zorgt er al zo'n twee jaar voor dat influencers en fashion editors liever met een opdruk van Justin Bieber of Kanye West lopen dan in een cashmere trui of nette blouse. Maar waarom toch?

Nou, waarom, daarom. Loop je in een t-shirt van Stranger Things, dan indiceer je dat je de serie gezien hebt en dat je op de hoogte bent van deze trend. Ook laat je zien dat je alle verwijzingen naar televisie uit de jaren 80 hebt begrepen. Daarom dus.

Blue, Clothing, T-shirt, Sleeve, Beauty, Fashion, Photo shoot, Neck, Cool, Top, pinterest
Courtesy of Topshop
Topshop\'s Stranger Things campaign

En daarbij, de look van Eleven in de serie - het haar in een buzzcut, een babyroze jurkje met daarover een stoere spijkerjas - is een look die sterren als Rihanna meteen zouden overnemen. Tel daar de logo-shirts en zelfgemaakte accessoires van de jongens bij op en je zult zien dat menig influencer er niet anders bij loopt vandaag de dag.

Toch is het meest stijlvolle karakter van de serie ons te vroeg ontnomen. De betrouwbare, beste vriendin Barb leek zo uit een Gucci-campagne te komen. Barb was niet zo cool, skinny of ontwapenend als Nancy en dat is precies waarom we van haar houden. Barb was een misfit. De meeste tieners herkennen zich in haar onhandigheid en omarmen haar nerdy stijl.

Nog belangrijker misschien is de manier waarop de serie inspeelt op ons zwak voor nostalgie en melancholie. Als geen andere wereld is de modewereld gebaseerd op een liefde voor nostalgie en Stranger Things laat je automatisch terug wenen aan de tijd van Twin Peaks, ET, The Goonies, Pretty in Pink en Stand By Me. Designers, regisseurs en muzikanten laten zich nog altijd beïnvloeden door de muziek, mode en film uit de jaren 80. Deze jaren draaiden om optimisme en jeugdigheid en dat zijn elementen waar millennials graag aan herinnerd worden. Stranger Things doet dat!

Kortom, de brede, culturele relevantie van Stranger Things heeft ervoor gezorgd dat de serie is omarmd door de modewereld. Misschien het tweede seizoen toch maar binge watchen?

youtubeView full post on Youtube
Van: Harper's BAZAAR UK