Harper's Bazaar is heel erg jarig! Op de Nederlandse redactie vieren we deze maand namelijk onze derde verjaardag en de Amerikaanse Bazaar, onze oermoeder, wordt dit najaar 150. HONDERDVIJFTIG!

Dat is voor een blad natuurlijk een zeer respectabele leeftijd. Stel je voor: 1867, het jaar waarin uitgeverij Harper's & Brothers een vrouwelijke evenknie voor mannenblad Harper's Weekly lanceerde, is niet in de vorige eeuw, maar de eeuw daarvóór, toen keizerin Eugénie gold als stijlicoon.

Bij zo'n machtig jubileum ligt het natuurlijk voor de hand om stil te staan bij de hoogtepunten uit die lange, rijke historie. Dat heeft de hoofdredacteur van de Amerikaanse Bazaar gedaan door een kloek boek samen te stellen over de roemruchte geschiedenis, dat even simpel als doeltreffend Harper's Bazaar: 150 years heet – en je kunt het winnen.

In dit nummer van de Nederlandse Bazaar vieren we dat jubileum natuurlijk ook, maar we doen het zonder al te letterlijk terug te blikken. Omdat we als tijdschrift graag in het hier en nu leven krijg je in dit nummer geen oude modefoto's en anekdotes geserveerd, maar een ode aan wat Bazaar heeft nagelaten aan de bladenwereld: een bruisende bron vol vormgeefinspiratie.

Want het waren niet alleen beeld en tekst waarin Bazaar door de decennia heen in heeft uitgeblonken, het is vooral het samensmelten van die twee waarmee de legendarische artdirectors Alexey Brodovitch en Fabien Baron internationaal de toon hebben gezet.

Brodovitch, een wit-Rus, legde tussen 1934 en 1958 de grondslag voor de moderne manier van bladen maken. Hij liet beeld van de pagina's aflopen (de zogenaamde bleeding pages), hij liet witruimtes een prominente rol spelen, blies letters op en sneed foto's brutaal aan. Hij koos voor felle, uitgesproken steunkleuren, herhaalde of spiegelde silhouetten en liet de vorm van de tekstkolommen rijmen met de vormen in het beeld. Ook typisch Brodovitch: af en toe een lichaamsdelen als handen, ogen en lippen vergroten en isoleren.

Mooiere bladen dan Bazaars uit de kokers van deze heren zijn er niet gemaakt, punt.

Fabien Baron, de veel bekroonde Fransman die onder leiding van hoofdredacteur Liz Tilberis in de jaren negentig de Amerikaanse Bazaar restylede (en het zaadje plantte voor de roemruchte Obsession-campagne met Kate Moss, zie het nieuwe nummer) maakte naam met zijn schone, heldere en stijlvolle layouts, die hier en daar salueerden naar het werk van Brodovitch.

Mooiere bladen dan Bazaars uit de kokers van deze heren zijn er niet gemaakt, punt. Vandaar dat alle (nieuwe) teksten en beelden in deze Bazaar zijn vormgegeven in de geest van deze grote oude Bazaar-meesters. Artdirector Tara en creative director Piet, die namens Bazaar al in de prijzen vielen voor hun artwork, hebben er een waardig en enthousiast eresaluut van gemaakt – waarop ik uiteraard schaamteloos en grenzeloos apetrots ben. Op naar die volgende 150 jaar!

Cécile Narinx

PS De jarige trakteert. Kijk hier welke cadeautjes we behalve het jubileumboek, nog meer mogen weggeven.