Waarom we nog altijd zo'n obsessie hebben voor good old Hollywood

Zo glamourous was het namelijk ook weer niet

Meest gelezen
GIF

Smul jij ook van een Youtube tutorial waarin je ziet hoe je de krullen van Lauren Bacall nabootst? Kun je ook eindeloos praten over welke Audrey Hepburn-film het beste is? Dan ben je niet de enige. Velen mogen graag nog wegdromen bij beelden van het oude Hollywood. Een illusie natuurlijk, want ook toen al was niets wat het leek, in Hollywood. Ook toen al was het een zwaar geromantiseerde en gemanipuleerde wereld waar iedereen (wij dus incluis) deel van uit wilde maken.

Advertisement - Continue Reading Below
GIF

Zelfs nu nog, we leven 2017, blijven de showbizz-tijden van weleer ons bezig houden. Wat opmerkelijk is, want tegenwoordig hebben we met een druk op de knop toegang tot de levens van allerlei grote sterren, via social media. Maar intussen doen we niets liever dan fantaseren bij de trailer van La La Land, een moderne ode aan de dansende iconen Ginger Rogers en Fred Astaire. En nog steeds verslinden we artikelen over 'Old Hollywood Beauty' of 'Old Hollywood Feuds'. Vanwaar die fascinatie toch?

'I think it's human nature to romanticize anything that's past in memory. I certainly did that growing up,'vertelde tv-producent Ryan Murphy in een interview met Marie-Claire.

Oftewel: we zijn geneigd om 'vroeger' te romantiseren, ook al verliezen we daarbij de realiteit uit het oog. Want kom, ook toen waren er minder mooie kanten aan Hollywood. Denk eens aan hoe de filmindustrie het leven van een Judy Garland ruineerde, bijvoorbeeld. De berichten over het leven van de filmsterren van toen, door paparazzi verspreid, mochten dan spannend en interessant klinken, er ging niet zelden tragiek achter schuil. In wezen is het valse romantiek om je kamer vol te hangen met posters van Marylin Monroeof de prachtige jurken van de sterren van toen te bezingen, terwijl ze er nauwelijks in konden ademen.

Murphy's nieuwe show FEUD: Bette and Joan gaat over de fake glamour van het oude Hollywood en belicht alsnog de vete tussen de divas Bette Davis and Joan Crawford, tijdens de opnames van What Ever Happened to Baby Jane? De combinatie van drama, oude Hollywood glamour en (geënsceneerde) reality tv is onweerstaanbaar. Zelfs al spat de droom van het mooie, oude Hollywood als een zeepbel uit elkaar.

'I thought those two women were something that was a very sort of, as seen through amber,'vertelt Murphy. 'But the deeper we got into the material, the more painful it became, and I thought we had an obligation to talk about the tragedy of their lives, and how they were mistreated at the end. You know, the last movie Joan Crawford did was Trog, where she acted a role opposite a man with an ape head on. And Bette Davis, in that period, did eight television pilots that never were picked up. So the pain of that, the desperation of that, that idea that you, as a human being, have so much more to offer, and you still love what you can do so much, but you're not being given that opportunity—that was what I really was moved by.'

GIF

Catherine Zeta Jones, die in FEUDgrand dame Olivia de Havilland speelt en zelf inmiddels ook onderdeel is van de Hollywood dynastie, zegt dat ze schoonvaderKirk Douglasheeft ingeschakeld om onderzoek te doen naar het personage die ze speelt. Maar zelfs zij kon maar lastig uitleggen waarom we steeds terug blijven grijpen naar een fenomeen waar mensen bepaald niet goed behandeld werden, vrouwen in het bijzonder.

'It always sounded wonderful,'aldus Zeta Jones. 'I knew I wanted to be part of it. I came to Hollywood at my time; a different generation, and it's not as glamorous. It's not all autographs and sunglasses, as they say. It's sad; women in Hollywood are still having a tougher go at it than men. It's changed somewhat, but it's still baby steps in the whole bigger spectrum of it all.'


FEUD is overigens niet de enige serie die de onbekende, vervelende praktijken belicht die plaatsvonden in die vervlogen tijden van de filmindustrie. Amazon publiceert binnenkort een variant op F. Scott Fitzgeralds The Last Tycoon. Wat we zien is een droombeeld van Matt Bomer in perfecte jaren dertig pakken, hoewel dat ook een schaduwzijde heeft, namelijk de compromissen die filmstudio's moesten sluiten ten tijde van nazi-Duitsland.

'I've interviewed a lot of these legends, and some were nice and some were absolute, dreadful people,'vertelt Susan King, een journalist die jaren deed over het schrijven van Classic Hollywood feature in theLos Angeles Times. Ze voegt toe dat desondanks, 'I still love—just love—those movies, and I love that period, and the actors, and the directors, and the look of the film, and the entertainment and power of some of them. Those actors and actresses were crazy and out of control, but sometimes you look at those movies and you know what happened to them—it almost makes it more poignant.'

Kortom: zelfs degenen die weten wat er daadwerkelijk allemaal is voorgevallen destijds, geven nog steeds de voorkeur aan een happy Hollywood-end, tegen beter weten in.

Bron: Marie Claire