Skip to Content

We ontvangen mogelijk commissie via links op deze pagina, maar we raden alleen producten aan waar wij als redactie achter staan

Een eigen onderneming starten? Dit zijn de essentiële tips van experts

Wat kost het? Wat moet je écht niet vergeten? Vier hoogvliegers aan het woord.

Door Harpers Bazaar
preview for Dit zijn de succesvolste jonge vrouwelijke selfmade miljonairs

Een eigen onderneming starten: is dat iets waar je van droomt? Daadwerkelijk de stap zetten, en afscheid nemen van je huidige job, is nog niet zo gemakkelijk. Maar een eigen bedrijf beginnen kán heel goed uitpakken, en hierin je hart volgen is uiteraard het belangrijkst. De kosten van het starten van een eigen bedrijf liggen uiteraard aan veel factoren. Ons motto: wie niet waagt, die niet wint. Enfin, wij spraken met vier ondernemende vrouwen, die allen weten hoe het moet, zo'n topbedrijf bouwen. Van creatief denken en een sterk team (op)leiden tot vastberaden zijn – hopelijk helpen deze essentiële tips je op weg.

Emma Hill, Jessica Herrin, Annoushka Ducas en Bibi van der Velden: hieronder vier hoogvliegers aan het woord.

De essentiële tips voor het starten van een eigen onderneming:

1

Emma Hill – Hill & Friends

Emma Hill

Over een eigen onderneming starten weet de Amerikaanse Emma Hill alles. De voormalig creative director van Mulberry geeft toe dat het niet makkelijk was accessoirelijn Hill & Friends te beginnen. Hartstikke terrifying vond ze het zelfs. Maar omdat ze al haar angsten overboord kon gooien, en de handen ineensloeg met een betrouwbare zakenpartner, lukte het haar Hill & Friends in no time op de kaart te zetten.

"The devil is in the details", tipt en waarschuwt Hill. Belangrijk dus dat je bij het beginnen van een eigen bedrijf een team om je heen hebt dat dit begrijpt. En zich nét zo over de details bekommert als jij doet. Ook belangrijk: een duidelijke identiteit die je goed weet door te voeren. "In het geval van Hill & Friends is dat het leveren van kwaliteit en luxe. maar ook toegankelijk zijn met een rand humor", aldus Emma.

Lees ook: ondernemen met je liefdespartner? Trap niet in deze valkuilen >

2

Jessica Herrin – Stella & Dot

Jessica Herrin

"Blijf vooral bij je eigen visie", adviseert de Amerikaanse Jessica Herrin van accessoirelijn Stella & Dot. Haar merk, dat ze in 2004 oprichtte, is onder meer geliefd bij sterren als Alessandra Ambrosio, Gwen Stefani en Jennifer Aniston. Nadat Herrin een burn-out kreeg, besloot ze een businessmodel op te zetten waarin haar werknemers flexibele uren genieten én ook thuis kunnen werken als ze daar behoefte aan hebben. Dat was in die tijd een unicum – en ze liep dus vooruit op de trends. Ze is van mening dat je eigen onderneming zich alleen staande kan houden met sterke normen en waarden.

3

Annoushka Ducas – Annoushka

Annoushka Ducas
Pascal Chevaillier

Nadat de Britse Annoushka Ducas bedrijf Links of Londen succesvol op de markt had gebracht, besloot ze de sprong nog eens te wagen: ze lanceerde sieradenmerk Annoushka. Ook bedrijf nummer twee werd een hit, maar niet zonder de hulp van haar werknemers.

"Het is belangrijk om mensen in dienst te nemen die je verhaal vertellen en verkopen kunnen. Het is dan ook niet voor niets dat ik ze zelf en van begin tot eind heb getraind", aldus Annoushka.

Wanneer je een eigen bedrijf start en deze eenmaal staat, is het cruciaal je te richten op verbetering en uitbouwen. "Daarom zijn we constant op zoek naar nieuwe, internationale markten waar we onze producten kunnen introduceren."

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Bibi van der Velden – Auventure

Bibi van der Velden
Bastiaan Woudt

We kennen de Nederlandse Bibi van der Velden van de gelijknamige juwelenlijn. Máár er is meer: Bibi van der Velden is nog een eigen onderneming gestart, namelijk juwelenbedrijf nummer twee: Auverture.

In deze webshop verkoopt ze niet alleen eigen werk, maar ook dat van andere ontwerpers. Ze geeft toe dat het een tijdje heeft geduurd eer ze alle onderdelen van e-commerce onder de knie had.

"Het opzetten van Auverture is een belangrijk leerproces geweest", aldus Bibi. "Online is nu belangrijker dan ooit. Om je merk op de kaart te zetten moet je alle verschillende (social) mediakanalen goed weten te gebruiken. Van het organiseren van evenementen tot het sturen van een persoonlijk geschenk: zorg dat je je klanten bereikt!"

Ook inspirerend: deze vrouwen begonnen een eigen bedrijf in coronatijd >

Carrière

business club

Vrijblijvend een Business Club event bijwonen?

a group of women posing for a picture
Harper's BAZAAR + Kia

Doe jij werk met betekenis?

business club

Ben jij bij onze netwerkborrel 23 april?

prinses laurentien en eloise

Prinses Laurentien en dochter Eloise over hun band

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder