Lotte de Beer is operaregisseur. En dat doet ze bepaald niet
onverdienstelijk: zondag nog werd ze gelauwerd als beste nieuwkomer
tijdens de Internationale Opera Awards in Londen – waarmee ze operadebutanten Tim Murray en Raphaël Pichon het nakijken gaf.

Winstverklaring: afgelopen jaar mocht De Beer een drietal oorstrelende producties bijschrijven op haar cv. Ze ensceneerde onder meer Così fan tutte bij het Grachtenfestival, de openingsproductie van de Münchner Biennale en Les pêcheurs de perles bij het Theater an der Wien. Daarvoor deed ze succesvol zaken met De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet.

Met eigen operabedrijf Nieuw Nederland's Operafront poogt De Beer een
nieuwe generatie operaliefhebbers te bereiken en roeren, en dat lukt aardig: in Wenen bijvoorbeeld was productie La Bohème een regelrechte hit.

The New York Times vindt haar werk outstanding, tijdschrift Opernwelt waardeert het met overwhelming en entrancingly humorous – wellicht wakkert het de nieuwsgierigheid aan.

Momenteel houdt Lotte kantoor in het Aalto-Musiktheater in Essen waar ze aan haar nieuwe productie Rusalka werkt (vanaf 23 mei op de planken).