Uit onderzoek blijkt dat men één grotere angst heeft dan de dood: spreken in het openbaar. Als het dan gaat om een make-or-break pitch aan een potentiële klant, zakenpartner of je baas, kan het voelen alsof je lot afhangt van je woorden. Maar het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

Michael Parker, een pitchcoach met twintig jaar ervaring bij reclamebureau Saatchi & Saatchi, geeft no-nonsense advies uit zijn nieuwe boek It's Not What You Say, It's The Way You Say It. Straks hangt iedereen aan je lippen. 

1/ Breek 'm opAls je verhaal één lange monoloog is, ben je sneller geneigd om te hakkelen over belangrijke punten in je pitch. Parker raadt aan om je verhaal te verdelen in stukjes van twee tot vier minuten. Op die manier lever je een collectie van stressvrije mini-speeches.

2/ Maak contact 'Als het publiek niet het gevoel heeft dat je een van hen bent, zullen ze niet luisteren' aldus Parker. Om het publiek aan jouw kant te krijgen is het belangrijk om een band met je publiek op te bouwen. Houd dus oogcontact, schud elkaar de hand en leun naar voren als je zit, of doe een stap naar voren om intimiteit te creëren.

3/ Ga er vlammend inEen sterke start is misschien wel het belangrijkste onderdeel voor een indrukwekkende pitch. Voor een goede eerste indruk moet je opening kort zijn, gemakkelijk te onthouden - en nog belangrijker -gemakkelijk om naar te luisteren. Dat betekent niet dat je, zoals vaak wordt gedacht, moppen moet jaar tappen. Parker 'Niets moet te bijdehand klinken en vertel geen grappen.'

4/ Een vroege voorsprong zorgt voor een overwinningNadat je een goede eerste indruk hebt gemaakt, schets je - met helderheid en autoriteit - wat je gaat behandelen. Daarmee ontspan je het publiek en houd je ze aan jouw kant. Zoals Mark Twain ooit zei: 'Het geheim achter een voorsprong krijgen, is beginnen.'

5/ Geef richting aan je verhaalProbeer te voorkomen dat je over woorden struikelt. Je hebt gepland wat je wil zeggen, maar om niet om de hete brij heen te blijven draaien, moet je woorden die een verandering van richting in je verhaal aangeven onthouden. Die woorden geven je verhaal sturing.

6/ Wees inspirerendDat klinkt ingewikkeld, maar valt eigenlijk best mee. Een saaie pitch is een slechte pitch. Om je baas en klanten omver te blazen moet je inspirerend en vooral enthousiast zijn, zodat zij op een zelfde manier reageren. 

Om dat te bereiken moet je minstens één onderdeel uit je pitch vinden wat jou enthousiast maakt. Concentreer je daarop en jouw verhaal bruist ineens van de vitaliteit.

7/Vertel een verhaalVolgens Parker is 'Niets zo sterk als een goed verhaal.' We zeggen niet dat je elke pitch moet beginnen over het jaarlijkse teamuitje op de paintballbaan, maar als je het lukt, werkt een goed verhaal wel. Het geeft je niet alleen persoonlijkheid, maar door met jouw verhaal emoties aan te boren wordt het ook nog sneller onthouden.

8/ Langer is niet beterZoals Parker terecht zegt: een TED-talk duur achttien minuten, speeddaten vijf en Abrahams Lincoln's befaamde speech de Gettysburg Address duurde slechts drie minuten. Ren er niet doorheen, maar houd het wel kort.

Onthoud dat de persoon waarvoor je pitcht waarschijnlijk die dag nog naar veel meer mensen moet luisteren. Begint je baas op zijn telefoon te kijken, is het waarschijnlijk een goed moment om af te ronden.

9/ Neem pauzesProfessionele stemcoaches claimen dat pitches werken door pauzes. Daarom raadt Parker aan om 'Diep adem te halen en een pauze te laten vallen om na te denken. Door pauzes lijk en ben je zelfverzekerder.'

Je zorgt er ook voor dat je publiek elk punt wat je aansnijdt tot zich kan nemen, met een grotere kans op succes als gevolg.

10/ Onthoud: het is allemaal een spelletjeEen manier om de druk van een pitch af te nemen is door te denken dat het allemaal een voorstelling is, waarin jij een rol speelt. Feitelijk moet jouw pitch in de hoofden van jouw publiek blijven, lang nadat je de ruimte hebt verlaten.

'Verbeeld je dat je Steve Jobs bent bij de introductie van een nieuw Apple product', vertelt Parker. Vergeet ook niet om zo veel mogelijk te oefenen. 'Door repeteren, oog je natuurlijker en spontaner op het podium en je creëert een interessante en boeiende ervaring.'

En dan de outfit. Die is ook belangrijk. Let op de volgende punten > Het goede voorbeeld: 3 rake speeches die de wereld veranderden >

Met dank aan onze collega's van Esquire.nl