Interview Ronald van der Kemp: 'Het gaat mij niet om spectaculaire, peperdure decors, of andere emotieloze shockeffecten'

Vanavond op de bank bij De Wereld Draait Door, nu al gewoon met een groot interview in Bazaars septembernummer dat je best rap haalt bij de dichtstbijzijnde dealer, maar waarvan we hier vast een tip van de sluier lichten, over die keer dat Kanye West belde.

Meest gelezen

De meeste dromen zijn bedrog, maar die van de in Nederland onbekende doch wereldvermaarde modeontwerper Ronald van der Kemp (Wijchen, 1964) kwam uit. Met een vertraging van bijna twintig jaar, maar met meer toeters, bellen en loftuitingen dan hij ooit had durven denken.

Begin juli had Van der Kemp in Parijs zijn eerste coutureshow voor zijn eigen label RVDK gegeven, als opening van de officiële coutureweek – zeg maar gerust de Olympus van de mode, want in tegenstelling tot prêt-à- porter wordt couture in kleine aantallen en met de hand gemaakt. Diezelfde dag nog stonden er jubelende recensies online, op maandag gevolgd door even ronkende besprekingen in de Franse dagbladen: 'Het meest verfrissend en origineel van deze coutureweek,' schreef Le Figaro. 'Een onverwachte bron van frisheid met een vleugje beheerste gekte,' schreef Libération.

Advertisement - Continue Reading Below

Als ik een week na de show in Van der Kemps atelier aan de Herengracht langs ga, is daar behalve Ronald uiteraard ook Mirjam. En Johan, Van der Kemps zakelijke rechterhand, en zijn vaste assistente Ailene. Verder niemand. Waar in de ateliers van grote couturehuizen als Valentino en Dior tientallen witgejaste petits mains het werk doen, doet de Nederlander het met een handvol vaste krachten en een kleine pool freelancers.

In Parijs zei je: dit is een droom die uitkomt. Welke droom had je precies, en hoe lang al?

'Heel vroeger was de droom niet heel specifiek. Ik kan me herinneren dat ik een fascinatie had voor een oudtante uit Amerika die hakken droeg. Mijn moeder las de Knip, naaide en handwerkte veel. Ik leerde ook breien en verzon daar dingen mee. Maar verder kwam ik niet met mode en kunst in aanraking. Ik wilde me wél uiten, ging op ballet, en stapte eenmaal in Amsterdam van de balletacademie over op modeacademie Vogue en daarna naar de Rietveldacademie. Dat vond ik fantastisch! Ik ging naar de shows in Parijs, met Inez en een derderangs camera achterin de zaal foto's maken. Ik was gefascineerd door de perfecte chic van Valentino en de overdaad van Ungaro. Zo'n eigen show is toch het summum, dáár wil je staan. Toen ik na acht jaar VS werd gevraagd om Alber Elbaz op te volgen bij Laroche dacht ik dat mijn droom al uitkwam, maar dat was niet zo. Een hele nare tijd. Er werd geschreven over 'de val van de modekoning'. Vorige week was voor mij dus ook een soort…'

Revanche?

'Ja! Het heeft me mijn hele leven dwars gezeten. Ik wilde zó graag laten zien wie ik ben, maar dat kon gewoon niet. Iedereen dacht dat ik gefaald had. Ik was altijd bezig me te verontschuldigen voor wat ik aan het doen was.'

Het valt me op dat je modellen allemaal lang en slank zijn.

'Ik trek mijn neus niet op voor grote maten, we kunnen echt iedereen kleden. Onze army pant hebben we bijvoorbeeld ooit gemaakt in XXXL.'

Ook opvallend: tijdens de show liep model en zanger Jelle Haen mee tussen de meisjes.

'Hij kan die kleren gewoon aan, en ik wilde hem graag in de show. Bij hem vraag je je niet af of het een jongen of meisje is, je accepteert wat hij is.'

Ben je erg bezig met diversiteit in je casting?

'Zeker. Bovendien: er zijn zo veel mooie vrouwen! Yves Saint Laurent had ook altijd prachtige zwarte en Aziatische meisjes meelopen. Dat maakt het juist interessant. Michel Gaubert die de muziek deed, fluisterde: "Yóu should be doing Saint Laurent, right?"'

Je zegt hardop hoe lelijk je de looks van Kim Kardashian vindt.

'Het mooiste is: na mijn derde presentatie belde Kanye West. Ik dacht: dit is een grap, want ik zit altijd af te geven op de Kardashians. Dus ik zeg, stomverbaasd: "Why did you call ME of all people?" En hij zegt: "Well, I'm a big fan. I want you to dress my wife". En ik zo van: "But you know what I do, right?" En hij weer: "Yeah, but it's the future of fashion", en ik zeg weer: "I would love to dress her, it would be a great challenge, but it wouldn't be anything like the clothes she is wearing right now." Enfin, hij zou naar Amsterdam komen, maar ik heb nooit meer wat gehoord. Al zat ik al te bedenken hoe ik haar aan zou kleden. Gewoon een totale make-over. Want ze is wél knap.'

De rest van het interview lezen? Haal dan als de wiedeweerga de nieuwe Harper's Bazaar in huis!