Gaan je laatste tien tweets over het tv-programma Hotter than my Daughter? Staat je Facebook-wall vol met Buzzfeed-testjes? Niet heel gunstig wanneer een nieuwe werkgever je opsnort op internet. Liever gebruik je social media in je (professionele) voordeel.

De mensen van NRC Q hebben een paar gouden vingerwijzingen voor je bedacht:

> Facebook

Bekijk je publieke profiel 'ns. Dat doe je door naar je profiel te gaan, rechtsboven op de drie stipjes te klikken en voor de optie 'view as' te kiezen. Zo heb je goed in de smiezen hoe je overkomt op mensen die geen vriend met je zijn. Kies vervolgens bewust om af en toe iets wat professioneel interessant is (nieuwe baan, publicatie) op je publieke profiel te laten verschijnen.

> Twitter

Zoek naar experts in jouw vakgebied, en Twitter over je vakgebied. De kans is dan groter dat je ook wordt teruggevolgd. En dat wil je best, want: hoe meer aandacht voor jouw werkzaamheden, hoe beter.

> Instagram

Een ideaal kanaal om je volgens een kijkje achter de schermen te geven. Werk je een dagje aan het strand? #soinstagrammable.

> Linkedin

Linkedin leent zich voor wat NRC 'profileermomentjes' noemt. Schrijf af en toe een tip, statusupdate of blog, dan krijgen al je contacten daar melding van. Op zoek naar een baan? Gebruik relevante termen in je profiel. Niet #passie, maar #marketing dus.

Het volledige artikel van NRC Q lees je hier.