Doorbraak

'In 1990 werd ik gevraagd een jubileumboek te maken voor SHV, het bedrijf van de familie Fentener van Vlissingen. Het resultaat werd 2136 pagina's dik en was ongekend in zijn soort, want gebaseerd op de structuur van het toen nog nieuwe internet. Opeens wilde iedereen zo'n boek, maar je kunt iets unieks niet repeteren. Ik wil vernieuwen, dingen maken die er nog niet zijn.'

Inspiratie

'Ideeën ontstaan vaak al bij een eerste ontmoeting. Zo niet, dan kan ik er beter onmiddellijk mee stoppen. Chanel vroeg me een boek te maken over het parfum Chanel No. 5. Ik ging naar Frankrijk, naar hun rozenvelden, en wist: dat vluchtige van het parfum ga ik vertalen naar een boek zonder inkt. Tekst, beeld, alles zou ik pregen (in het papier persen, red.). De mensen van Chanel zagen het meteen: "Je hebt een idee hè?" vroegen ze. Ik knikte. Zo'n moment is magisch, spiritueel bijna.'

Hoogtepunt

'Samenwerken met Sheila Hicks was een hoogtepunt. Ik had niet zozeer iets met textielkunst, maar was enorm geïntrigeerd door haar persoonlijkheid. Ogenschijnlijk is het een heel gewoon boek geworden, maar alles klopt eraan. Het formaat, de snede, het omslag, de wetenschappelijke tekst van Arthur Danto: iedereen die het vastpakt is gefascineerd, wil het hebben en lezen. Hicks was toen al over de zeventig, inmiddels is ze ruim tachtig en heeft tentoonstellingen over de hele wereld. Dat boek heeft zowel voor haar als voor mij zoveel gedaan! Het boek als instrument. Het MoMa in New York verzamelt sindsdien mijn werk voor de permanente collectie.'

Poweroutfit

'Ik hou ontzettend van mode, het is toch de architectuur van een lichaam. Al ben ik zelf niet erg modieus, ik kies altijd voor blauw of zwart, dat is mijn uniform. Ik ga voor eenvoud, voor mooie stoffen. Drukke patronen draag ik niet. Al mijn rokjes zijn van Alexander van Slobbe, want hij weet wat mij flatteert. Verder ben ik dol op schoenen, ik heb bijvoorbeeld heel hoge Prada's, zwart natuurlijk. In mijn hoofd is het al chaos, dus ik omring me met rust, er hangt ook niets aan de muren van mijn office. Ooit heb ik een medewerker naar huis gestuurd die een zwarte mohair trui droeg met goudglitter, daar kon ik echt niet naar kijken.'

Toekomst

'Ik geloof totaal niet in de ondergang van het gedrukte boek. Het bestaat al zeshonderd jaar, sinds Gutenberg. Er zijn zoveel periodes geweest waarin het voortbestaan werd bedreigd, maar het medium is daar veel te sterk voor. Ik heb in 2014 de Johannes Vermeer-prijs gewonnen. Met het geld dat daaraan verbonden was, stel ik nu een bibliotheek samen van boeken die vrijheid ademen in inhoud en vorm. Ik ben blij met internet: het bevestigt voor mij alleen maar de kwaliteiten van het papieren boek. Mijn boeken zijn driedimensionale objecten, ze werken niet als pdf. Gelukkig niet.'

Rolmodellen

'Ik ben een enorme fan van het werk van de kunstenaar Daan van Golden. Hij maakt schilderijen, foto's en zeefdrukken. Verschillende media, maar altijd onmiskenbaar Van Golden. Hij is volstrekt autonoom, blijft trouw aan zichzelf.'

Geleerd

'Elke opdracht is een verrijking. Elk onderwerp is anders en elk ontwerp specifiek. Er is altijd een eigen oplossing, voor ieder boek. Ik ga op zoek naar iets. Als je nieuwe dingen wil maken, moet je niet bang zijn dat iets niet lukt. Vertrouw op je intuïtie, heb plezier in wat je doet, blijf open en nieuwsgierig.'

Carrièrewens

'Ik werk graag samen met kunstenaars, kunsthistorici, architecten, auteurs. Dingen gebeuren op instinct, ik denk niet strategisch. Eigenlijk ben ik zo'n beetje 24 uur per dag aan de slag. Of ik ben op reis, want 80 procent van mijn opdrachtgevers is internationaal. Maar wat voor mij het belangrijkste is, waar ik ook ben: ik kijk, luister, ben nieuwsgierig. Als ik al een carrièrewens heb, is het dat ik kan blijven werken tot ik met mijn hoofd op een boek, boing, neerval.