3 Tips om je niet mee te laten voeren door gebeurtenissen en emoties

'Met je ademhaling kun je de pijn aangaan en het laten oplossen in het niets.'

Meest gelezen

'Adem in, adem uit.' Wanneer de emoties hoog oplopen, hoor ik mensen dit vaak zeggen. Tegen een ander of tegen mij. En wanneer iemand dit zegt, word je weer bewust van de ademhaling. Vaak zakken de emoties weer en voel je je rustiger. En nu? Er bestaat een grote kans dat je straks weer geconfronteerd wordt met de situatie. Of dit nu door je gedachten komt, of door een herinnering van buitenaf. Je bent weer terug bij af.

Advertisement - Continue Reading Below

De invloed van pijn

In mijn atelier, Atelier Rebalance, zie ik regelmatig individuen die hiermee te kampen hebben. Wat mij opvalt is dat de ademhaling en lichaam hierin een grote rol speelt. Wanneer er pijn ervaren wordt, verandert de ademhaling. Deze pauzeert even, het bevindt zich hoger in het lichaam en bepaalde spieren in het lichaam spannen zich aan. Het lijkt alsof men de pijn uit de weg wil gaan in plaats van het aan te gaan.

Met je ademhaling kun je de pijn aangaan en het laten oplossen in het niets. Maar het vergt meer dan dat. Namelijk, het creëren van bewustzijn voor de relatie tussen gebeurtenis, gedachten, gevoel, gedrag en gevolg. Hieronder deel ik graag drie aanvullende tips om bij jezelf te kunnen blijven.

3 tips om bij jezelf te blijven

Tip 1

Wanneer je in aanraking komt met pijn of een minder fijne gebeurtenis wil ik je het volgende vragen, roep "STOP" in je hoofd. Je mind heeft de neiging om je te voeden met gedachten die niet behulpzaam zijn. Hierdoor wordt de pijn verergerd. Door letterlijk "STOP" te roepen in je hoofd, kom je even uit je gedachten patroon. Zie het als een alarm voor de mind.

Breng nu je aandacht naar je ademhaling en observeer wat het ritme ervan is. Merk op waar de ademhaling zich bevindt in je lichaam.

Tip 2

Breng vervolgens je aandacht naar je lichaam. Een goede oefening hiervoor is de bodyscan. Je brengt je aandacht vanaf je voeten naar je kruin. Je volgt elk onderdeel van je lichaam en checkt waar je spanning voelt in je lichaam.

Breng dan je aandacht naar je ademhaling en observeer wat het ritme ervan is. Merk op waar de ademhaling zich bevindt in je lichaam. Is het ritme of de positie anders dan bij tip 1?

Tip 3

Breng je aandacht nu weer terug naar de gedachten die de emotie heeft opgeroepen. Terwijl je dit doet, wil ik je vragen om tegelijkertijd je aandacht te brengen naar je ademhaling en je lichaam. Hoe is je ademhaling nu? Waar voel je nu spanning in je lichaam? Benoem dit in je hoofd. Adem vervolgens diep in, naar de plek waar je spanning voelt. Voel je bijvoorbeeld spanning in je linkerbeen. Stel je dan voor dat je diep door ademt naar je linkerbeen. Je brengt nu helende energie naar je linkerbeen. Terwijl je uitademt, adem je rustig maar diep uit, vanuit je linkerbeen. Met je uitademing laat je alle spanning los. Herhaal dit zo vaak als jij voelt dat nodig is. Na een paar keer bewust naar de plek van spanning adem te halen, zul je merken dat het minder wordt of verdwijnt.

Breng nu je aandacht weer naar je ademhaling en lichaam. Hoe is deze nu?

Deze tips kun je in je leven voor allerlei situaties toepassen. Meer weten? Ga mee naar de Renew Yourself Week! Hier zal ik je aan de hand van je eerste vijf chakra's laten ervaren door middel van yoga en mindfulness, wat er speelt in je leven en hoe je er mee om kunt gaan.