Zie jij jezelf als ervaren leider, met een focus op strategie, en ben je gepassioneerd en óók nog 'ns creatief? Leuk, maar je bent bepaald niet de enige. Mocht je denken dat dat wel zo is, of dat die buzzwords je in ieder geval een flinke streep voor geven, think again en lees zéker onderstaande spelregels even.

Buzzwords, dus. Goed om te weten over buzzwords is dat ze zonder context eigenlijk nietszeggend zijn. En dat ze je op die manier niet of nauwelijks gaan helpen die baan van je dromen te vinden, of, beter nog, dat die baan van je dromen jou vindt.

Om je personal brand op orde te maken en een sterk(er) LinkedIn-profiel te scheppen, schiet Anoek Eckhardt van LinkedIn graag te hulp. Een aantal tips en adviezen waar je echt iets aan hebt. Anoek, take it away:

Jaarlijks doen we onderzoek naar de meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen over de hele wereld. Aangezien iedereen in Nederland ze al gebruikt, helpen deze woorden je niet om op te vallen in de menigte. Probeer dit jaar de volgende tien buzzwords te mijden op je profiel:

  1. Gespecialiseerd
  2. Leiderschap
  3. Gericht
  4. Strategisch
  5. Ervaren
  6. Gepassioneerd
  7. Expert
  8. Creatief
  9. Innovatief
  10. Gecertificeerd

Zonder context of concrete voorbeelden van je werkervaring, heb je er niets of nauwelijks iets aan.

Wat dan wel?

We vroegen een aantal top recruiters om hun mening te delen over wat echt belangrijk is op een profiel en wat je moet doen om op te vallen. De drie belangrijkste tips:

1. Wees concreet in je omschrijving

De dingen die je hebt bereikt, onderscheiden jou van andere professionals. Je bent uniek in je kwaliteiten, persoonlijkheid en werkervaring. Niemand doet een baan op dezelfde manier als jij. Gebruik je digitale ruimte om jezelf te positioneren als de unieke professional die je bent. Deel je passie en talent met behulp van concrete voorbeelden en vertel vooral iets over jou als persoon.

2. Don't just say it, prove it

Natuurlijk is het helemaal oké als je buzzwords wilt gebruiken. De woorden zelf zijn niet het probleem, zolang je ervoor zorgt dat het geen loze woorden zijn. Gebruik ze met een goede reden en beschrijf waarom juist deze woorden bij je passen. Wil je echt dat mensen weten hoe gespecialiseerd jij bent? Zorg er dan voor dat je een verhaal toevoegt dat bewijst waarom jij dat bent. Nog beter is om het niet alleen te zeggen, maar ook te laten zien. Je kan bijvoorbeeld foto's, video's en presentaties toevoegen aan je LinkedIn-profiel, daarmee creëer jij je eigen online portfolio.

3. Schakel je netwerk in

Vraag iemand met wie je samen hebt gewerkt om een aanbeveling te schrijven waarin hij of zij uitlegt wat je beste vaardigheden zijn en waarom. Dit kan makkelijker zijn dan jezelf te moeten beschrijven. Een ander voordeel: het vergroot je geloofwaardigheid.

Als je bereid bent om wat tijd en energie te steken in het doorvoeren van eenvoudige veranderingen op je LinkedIn profiel, krijg je daar een hoop voor terug. Het enige wat je hoeft te doen is: beginnen.