Netflix snapt het. De streamingdienst begrijpt waar een mens naar wil kijken (hallo, House of Cards, Making a Murderer en The Crown!), en verdienen daar een whopping 7 miljard dollar per jaar mee. Plus: ze weten ook nog eens uitstekend met hun personeel(sbestand) om te gaan.

3500 medewerkers telt het bedrijf nu, allen in dienst om de 81 miljoen Netflix-verslaafden ter wereld te voorzien van hun dagelijkse shot series. Dat zijn er best veel, en om het succes te behouden zal er een ijzersterke strategie met harde hand worden gehandhaafd, zo zou je denken.

Dat eerste klopt, dat tweede...not so much. De enige regel die het bedrijf hanteert, zo schijnt (want het is niet dat we er zelf werken en het dus kunnen controleren), is dat er geen regels bestaan voor de mensen die werken aldaar. Netflix werkt volgens hun eigen opgestelde Netflix Culture Deck.

De presentatie geldt inmiddels als blauwdruk voor menig bedrijf. De kurk waar het (en daarmee het succes) op drijft: Netflix neemt simpelweg alleen de aller-állerbeste mensen aan. Ja, nou, ja, dat doet ieder bedrijf, zo kan je denken, of in ieder geval denkt of hoopt iedere werkgever dat te doen. Klopt, maar verschil is dat de streamingdienst ook bereid is daarin te investeren, en die uitstekend presterende werknemers daarvoor ook rijkelijke financieel beloont. Waar veel ondernemingen zich nog wel eens verschuilen achter schalen, afgesproken bedragen en gemiddelden van andere werknemers, kijkt Netflix simpelweg naar wat zij die persoon waard vinden in hun functie. En dat kost een lieve duit, maar betaalt zich dubbel en dwars terug, zo is hun overtuiging.

Verder vinden ze dat hun werknemers moeten opereren in een omgeving waarin het vooral niét draait om controleren en wél om vrijheid. Natuurlijk betekent dat niet dat je maar kunt doen en laten wat je wilt, en op kan komen draven wanneer jou dat bekoort, maar toch: de harde werkers worden vrijgelaten. Geen hijgende adem in hun nek, dag in dag uit. Mits ze voldoen aan de volgende 9 criteria, dat dan weer wel:

1) Ze moeten goed kunnen oordelen (onder meer de juiste en vooral ondubbelzinnige beslissingen maken en goed in het stellen van prioriteiten).

2) Ze moeten goed kunnen communiceren (letterlijk: goed articuleren, perfect kunnen schrijven, en figuurlijk: ze behandelen anderen zoals ze zelf behandeld willen worden en blijven kalm in tijden van stress).

3) Ze maken onderscheid (zijn gefocust op resultaat, en werken hard).

4) Ze moeten nieuwsgierig zijn (naar alles in hun vakgebied).

5) Ze zijn innovatief (ze dragen nieuwe ideeën aan die direct uitgevoerd kunnen worden, om maar wat te noemen).

6) Ze zijn dapper (durven risico's te nemen, knopen door te hakken en te zeggen wat ze denken, ook al is dat tegen de stroom in).

7) Ze hebben passie voor 't vak (en inspireren daarmee anderen en vieren hun succes).

8) Ze zijn eerlijk (en durven fouten toe te geven, best een dingetje in het bedrijfsleven).

9) Ze zijn onbaatzuchtig (en zetten het bedrijf boven eigen ego en helpen anderen, ook best een dingetje in het bedrijfsleven).

Toegegeven: voor een bedrijf dat zegt geen regels te hebben, zijn dit best wat regels. Maar! Dit zijn regels waar je aan dient te voldoen vóór je wordt aangenomen. Eenmaal binnen, word je dus volledig vertrouwd, want je voldoet aan deze 9 criteria. En dus ligt de Netflix-wereld dan voor je open, want vertrouwen doet een hoop met een werknemer. Let wel: zakt één van de competenties onaanvaardbaar weg, dan vlieg je er ook net zo makkelijk weer uit. Pittig, inderdaad, maar laten we eerlijk zijn: het zijn ook belangrijke waarden voor een goedlopend bedrijf.

Met hun zogeheten 'culture deck' lijkt Netflix een voorbeeld te zijn voor velen: de presentatie is namelijk al ruim 15 miljoen keer bekeken.