Het leek zo'n leuk mens, zo bij het sollicitatiegesprek. Of het was ooit zo'n fijne vent, in den beginne. Maar gaandeweg de jaren heeft die baas van je zich ontpopt tot een, laten we zeggen, niet al te prettig persoon. En wat doe je dan, als je tot de conclusie komt dat jullie elkaar totáál niet (meer) liggen?

Ga bij jezelf te raden

Maak een lijstje met redenen waarom het niet (meer) klikt tussen jullie. Pas wel op voor aannames:  ga niet voor de ander denken, want a) hoeft dat niet waar te zijn en b) daar kom je geen steek mee verder. Ga na wanneer het omslagpunt kwam: was er een specifieke aanleiding? En wat was jouw rol daarin?

Ben jij de enige?

Als de rest nog even hard lachend op zijn of haar schouder slaat, nog innige vrienden lijken en elkaar totaal lijken te begrijpen bij iedere meeting, kun je a) tot de conclusie komen dat het aan jou ligt of b) wat Oscars bestellen om aan je collega's te geven wegens uitmuntende actreerprestaties. Hoe dan ook: probeer uit te vinden of jouw mening wordt gedeeld. Ben jij de enige die moeite met hem of haar heeft, of niet? Verval daarbij niet in ordinair roddelen of opvallend gedrag, dat is zo niet chique.

Ga het gesprek aan

Nee, makkelijk is het niet, een gesprek aanvragen met de baas, om je te uiten. Maar doorsudderen is geen optie, want op den duur ga je je al storen als-ie alleen al binnenkomt. Iets met een mug en een olifant. Dus: ga het gesprek aan. Begin het gesprek open, en hou het bij jezelf, eigenlijk net als ruziemaken (dat doe je overigens zo), maar dan zonder stemverheffen. Als je de twee bovenstaande hebt doorlopen, heb je een beetje een beeld van waar het aan ligt. Zorg dat je niet gaat verwijten, kom met pasklare oplossingen (behapbare, 'jij eruit of ik eruit' is niet bepaald de manier, zullen we maar zeggen) en gebruik zinnen als 'ik heb de laatste tijd het gevoel dat'. 

Geef het toe

Laten we wel wezen: je bent niet op het werk om een nieuwe vriendengroep samen te stellen. Werk is werk. Hardop uitspreken dat het gewoon niet werkt tussen jullie, helpt. En kan het werken juist veraangenamen, zo blijkt uit onderzoek aan de Michigan State University, waarbij 280 duo's van manager en werknemer werden onderzocht. Daaruit bleek dat wanneer de werknemer toegaf een probleem te hebben met de baas, de bewuste persoon beter ging presteren. Omdat, zo denken de wetenschappers, 'het uiteindelijk voor iedereen beter  is om te weten waar ze staan en hoe er over hen wordt gedacht.'

Accepteer het

Het toegeven is 1, het vervolgens accepteren is 2. Maar zoals bij zoveel in het leven is het soms wat het is, en dien je daar in te berusten. Er tegen vechten helpt in ieder geval niet. Focus je op je werk, en niet op degene voor wie je dat werk doet. Koppel het los. Door goed werk af te leveren voel je je allicht beter, en bijkomend voordeel: het wordt wellicht opgemerkt door je baas, die je dan meer gaat waarderen.