Het succesverhaal van illustrator Mimi Nizan

Ze illustreert voor luxe merken als Moët Chandon, Estée Lauder, Ted Baker, Armani en Bulgari​.

Meest gelezen

Een indrukwekkend CV met merken als Moët Chandon, Estée Lauder, Ted Baker, Armani, Topshop en Bulgari en een vers geopende webshop vol met haar werken en producten met haar illustraties: Mimi Nizan (30) timmert nogal niet hard aan de weg. Tijd voor een interview.

Hoe ben je zo bij het illustreren gekomen?

'Het is eigenlijk een beetje mijn tweede natuur. Ik was niet echt een heel spontaan kind, sporten of buitenspelen vond ik tien keer niets. Tekenen, knutselen en boekjes lezen, dat was (en is nog steeds) mijn wereld. Ik ben altijd blijven schetsen, ook als tiener, toen gaf ik er ook meer een fashiondraai aan. Het grappige is dat ik er pas een aantal jaar geleden serieus iets mee ben gaan doen. Nu op mijn 30ste is illustreren deel van mijn dagelijkse routine, en is het gewoon mijn werk, wat ik soms nog steeds niet kan geloven.'

Advertisement - Continue Reading Below

Je hebt een imposant cv, met onder meer klussen voor Moët Chandon, Estéé Lauder, Ted Baker, Armani en Bulgari. Hoe ben je deze (luxe) wereld ingerold?

'Ik ben erg perfectionistisch als het op details van mijn werk aankomt: creativiteit, uniekheid en kwaliteit zijn heel belangrijk voor het beste resultaat. High-end merken houden ook vast aan deze waarden, ik denk dat het daarom zo goed past. Ook ík probeer iets te creëren waardoor mensen een beetje dromen. Ik zie een groter plaatje dan alleen de illustratie zelf, het moet een gevoel zijn en een thema en charme hebben. Het eerste merk waarmee ik samenwerkte - jaren geleden - was geen luxe merk, maar één van de grootste webshops van Nederland en Duitsland. Ik stond bij hun stand mensen te illustreren tijdens fashionweek. Hier ontmoette ik iemand die de marketing deed voor Moët & Chandon. Zij was meteen verliefd op mijn werk en vroeg mijn visitekaartje. Daarna volgenden er over de jaren meer merken uit de luxe sector.' 

Meest gelezen

Hoe zou je jouw illustraties omschrijven?

'Romantisch, speels en mysterieus, en het heeft - als je goed kijkt - ook wel iets duisters. 

Wat kun je me illustraties wel wat je met foto's niet kan?

'Dit vind ik een moeilijke. Ik wil bijna zeggen dat illustraties je kunnen laten ontsnappen uit de realiteit, omdat het niets lijkt op wat je in het echt ziet. Het is niet realistisch. Maar dat kan eigenlijk ook met fotografie, toch? Afhankelijk van hoe het gefotografeerd, gestyled en bewerkt is. Toch denk ik dat je met illustraties de eigen fantasie van de ontvanger nog meer prikkelt, dat je zelf nóg meer een eigen verhaal erbij gaat bedenken.'

De afgelopen 2 jaar is de aandacht voor illustreren aanzienlijk toegenomen. Hoe dat zo? 

'Zelf denk ik dat dit misschien komt omdat er een overload is aan 'echte mensen zien'. Zo kun je uren op Instagram, Netflix of Youtube naar echte mensen kijken. Hartstikke tof natuurlijk, maar soms wil je misschien even een break nemen en naar iets kijken wat uit een 'ander universum' komt. Net zo iets als toen je klein was en boekjes las met plaatjes erbij. Verder denk ik dat de interesse in alle ambachtelijke vakken nu in dit digitale tijdperk toegenomen is, omdat we op zoek zijn naar dingen die je kunt vasthouden, of dingen die met iemand's handen gemaakt zijn, in plaats van met een computer.'

Advertisement - Continue Reading Below

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen, en van wie? 

'Het zijn er weer twee: mijn jongere broertje (25 jaar) zei: "Je moet nooit gaan twijfelen aan je eigen talent, wat je maakt is uniek, en al zou iemand elke streep proberen exact na te tekenen, het zal nooit precies hetzelfde zijn, er zit niet dezelfde emotie en perfecte imperfecties in". En mijn vriendin Negin Mirsalehi: "Je moet zorgen dat je altijd een stap vooruit in je carrière gaat, bij iedere nieuwe opdracht moet je weer denken aan of het een toegevoegde waarde heeft aan het opbouwen van jezelf en je merk. Ga 100% voor de illustraties, elke dag keihard eraan werken."' 

Wat is de meest waardevolle les die je hebt geleerd? 

'Dat je soms iets moet kunnen loslaten. Dat is creatief gezien vaak heel moeilijk voor mij, want als ik een visie heb, dan moet en zal het zo gebeuren. Maar soms kan iets gewoon niet op het moment, en even loslaten betekent niet dat het nooit gaat gebeuren in de toekomst.'

Loslaten betekent niet dat het nooit gaat gebeuren in de toekomst.

Welke mode/beautymerken staan nog op je wishlist? 

'Ik wil heel graag een internationale samenwerking aangaan met MAC Cosmetics, de verpakkingen en tubes van één kleine collectie ontwerpen, geheel in Mimi Nizan stijl. Hun make-up is natuurlijk geweldig, en het is meer dan dat, ze zijn ook heel creatief in hun campagnes. Verder zou ik heel graag een capsule collectie willen ontwerpen voor H&M. En er staan ook andere merken op mijn wishlist: Maison Ladurée (je weet wel, van de macarons), en Coca-Cola. OMG wat ik met dat blikje zou willen doen!'

De drie carrière-adviezen van Mimi Nizan: 

1) Oefenen, oefenen, oefenen. Of je nu een creatieve opleiding hebt gedaan of niet. Probeer jezelf los te maken van regeltjes die je misschien geleerd hebt en van stijlen van andere succesvolle illustratoren. Wat best moeilijk is hoor, iedereen is weleens geïnspireerd door ander werk. 

2) Laat je werk zien, aan iedereen die het maar wil zien. Social media is daarbij heel handig. Je hoeft ook niet te wachten totdat het 'perfect' is, begin gewoon en je stijl blijft zich toch altijd ontwikkelen (vrienden vinden het juist leuk om de groei te zien!). 

3) Bedenk wat je doelen zijn. Vind je tekenen gewoon leuk als hobby of wil je er je werk van maken? Wees voorbereid dat creatieve banen niet voor het oprapen liggen, en dat je waarschijnlijk geen vaste baan ergens krijgt, maar voor jezelf begint. Ook moet je weten dat je niet meteen bakken met geld verdient. Het is hard werken en hoe artistiek je ook bent, je moet ook een klein beetje commercieel ingesteld zijn om klanten te overtuigen en een brand identity voor jezelf te ontwikkelen. Doe zoveel mogelijk ervaringen op, en bouw een naam op!