Dat heb je soms hè? Dan ben je in ene in de ban van een taal, na het zien van een film, bijvoorbeeld. Maar ja, vervolgens ook daadwerkelijk wat met die fascinatie doen, daar schort het dan vervolgens aan.

Zo niet bij Hanneke de Boer. Na de zoveelste mooie Zweedse film (As it is in heaven, aanrader) voegde zij wél daad bij gevoel, en kocht de dag erop een cursus Zweedse taal. Die volgde ze voornamelijk in de auto, en ze googlede wat op Zweedse sites om te oefenen. Sites waar nogal niet wat mooie Zweedse merken voorbij kwamen, zoals Dagmar, een toen nog jong, maar booming aan het worden knitwearmerk van drie zusjes.  

Lang verhaal kort: Hanneke de Boer was destijds advocaat, en daar ook best prima mee, maar merkte dat haar hart dusdanig sneller ging kloppen van de ontdekking van Dagmar, dat ze daar iets mee moest.

Het resultaat: het opzetten van het agentschap Are you Swedish? (hoe toepasselijk!), met eerst alleen de sales, voor het genoemde merk en nog een andere Zweedse parels, Gram en Swedish Hasbeens. Are you Swedish? is wat De Boer omschrijft als 'een sales, pr en consultancy agency on hot fashion from cool Sweden, met onder meer een online showroom waarbij de collecties, óók de pre-orders, gelijk online staan, zodat de beelden al gebruikt kunnen worden door (online) media en klanten al vroeg kunnen bestellen, een unicum. 

Wat er nou precies zo leuk aan die Zweden is? 'De mooie mensen en de film', zo omschrijft De Boer het begin van haar liefde voor het Scandinavische land. 'Ik was geen mega Zweden-fan – was er maar een keer eerder geweest – maar de mensen, cultuur en lifestyle spraken me aan. Hoewel ik ze dus niet echt van nabij kende toen ik met mijn avontuur begon, klopt het beeld absoluut. Zakelijk is het met name fijn omdat ze - net als Nederlanders - recht door zee en eerlijk zijn en perfect Engels praten. Ik werk niet alleen met veel merken samen, maar ook in Nederland zit ik nu behoorlijk in het wereldje. Zo werk ik samen met de Zweedse ambassade, Swedish Chamber of Commerce en Visit Sweden. Allemaal hele fijne mensen, die het ook wel fijn vinden dat ik als Nederlander Zweden promoot, want ze zijn daar zelf weer best bescheiden in.´

Doen ze nog iets waaraan wij een voorbeeld zouden kunnen nemen?

'Het viel me meteen op hoe professioneel ze hun merk meteen neerzetten. Meteen een sales, pr-afdeling.... Daar is Dagmar nu echt groot mee geworden, terwijl toen ik begon ze echt nog klein waren, maar wel al die structuur meteen hadden.

En welke mentaliteit delen we?

'Niet lullen maar poetsen. Het enthousiasme en zelfvertrouwen, de dingen die je nodig hebt in dit vak. Nooit de schuld ergens anders neerleggen (de economie, de winkel, de consument, het weer). Roeien met de riemen die je hebt en gaan. Veel lezen. Ik probeer echt één boek per twee weken te lezen, luister veel naar youtube/podcasts over onderwerpen die ik niet goed ken. En: niet alleen maar aan resultaat denken, maak gebruik – en geniet – van de weg er naar toe en omarm mensen die je daarbij tegen komt. Ik heb zoveel mensen leren kennen waar ik nu mee samenwerk, of gewoon vrienden mee ben geworden, omdat het klikte. Ook heb ik geleerd om te accepteren wat er gebeurt en je niet kunt veranderen.'

Wat heb je verder nodig om het een beetje te maken in deze branche?

'Ik heb veel energie en enthousiasme, daar begint het mee. Verder pak ik zoveel mogelijk alles gestructureerd aan. En ik zit nooit stil. Ik weet: waar je op focust, groeit, dus je moet niet te veel doen, maar ik omarm wel zaken waar ik echt in geloof en – weer – dat enthousiaste motortje bij voel. Zo starten we dit najaar iets heel nieuws: een webshop voor consumenten, The Are you Swedish? Cool Department Store. Ingedeeld naar de behoefte van de coole ondernemer. Dus niet mode, schoenen, make-up etc. Maar per benodigdheid van de entrepeneur een department, dus: Money, Sleep, Coffee, Office, Something to wear, Inspiration...'

Wat wil jij de mensen (klanten, cliënten, kopers, ondernemers) meegeven?

'Ik wil ze energie meegeven en ben echt af en toe een consultant voor ze. Ze vragen me soms ook welke boeken ze moeten lezen, dat soort dingen. Ik heb zoveel bewondering voor winkeliers en wil ze zo graag helpen. Ik vind dat ook de rol van agent: je klant helpen, niet alleen maar zoveel mogelijk jurkjes verkopen.'

Wat had je willen weten wat je nu weet?

'Dat er altijd een win-win-situatie mogelijk is. De eerste paar jaar heb ik soms te veel voor anderen gedaan zonder echt te meten of het wel (financieel) interessant was. Met bepaalde merken en winkels ben ik soms te lang doorgegaan, terwijl dat mij veel geld kostte. Ik denk nog steeds lange termijn en nooit meteen 'what's in it for me now?' maar ik ben zakelijk wel veel beter geworden. Tegelijk had ik de weg – en ik ben er nog lang niet  - er naar toe voor geen goud willen missen. To start from scratch is denk ik de beste ondernemersopleiding die je kan hebben.'