Zij doet het: een creatieve uitstap maken

Natasja Derwort startte als leidinggevende in de zakenwereld een eigen tassenmerk ernaast.

Meest gelezen

Stel nou dat ik eens...? Wat nou als ik...? Zou het niet leuk zijn wanneer....? Zoveel mensen met zoveel creatieve ideeën die nooit het daglicht zien. Omdat de bedenkers vastzitten in een vast stramien. Niet durven. Of simpelweg niet weten hoé. Maar zoveel mensen met creatieve ideeën ook die het wél gewoon doen. Natasja Derwort (34) is er één van. Naast haar baan als opleidingenmanager voor een Business Universiteit heeft ze sinds kort haar eigen tassenlabel: Trut.

Advertisement - Continue Reading Below

We beginnen bij het begin: hoe ben je op het idee van Trut bags gekomen?

'Sinds ik me kan heugen ben ik gek op tassen. De geur en de structuur van een mooie leren tas maken mij erg gelukkig. Ik heb altijd al gedroomd van een eigen tassenlabel, maar ik zag teveel beren op mijn weg, dus zette ik die stap niet. Tot ik in 2014 een leiderschapopleiding volgde waarin ik mijn 'Big Hairy Audacious Goal' moest formuleren. Geen klein doel, maar een gigantisch groot doel. Dit, samen met een paar goede gesprekken met medecursisten over onze doelen en onze dromen, maakte dat ik de volgende ochtend wakker werd met de gedachte 'ik ga het doen!", ik ga een eigen tassenlabel opzetten. Ik was tot het besef gekomen dat als ik het niet zou doen ik die ervaring nooit zou hebben en altijd met de gedachte zou blijven spelen. En zo zag Trut begin van dit jaar het levenslicht.'

Meest gelezen

Goed, even over die naam hè?  Trut. Da's best een aparte.

'De merknamen van tassenlabels in Nederlands vind ik vaak zo 13 in een dozijn. Ik dacht: dat kan anders! Omdat ik een Nederlands product aanbied, wilde ik daar ook een passende Nederlandse naam bij.  Trut is een typisch Hollands woord. Net als de tassen, van eigen bodem. Ik hou van korte, opvallende namen. De merknaam Trut is erg opvallend en in contrast met waar het label voor staat: elegantie en kwaliteit en dat geeft het label nou net die knipoog.'

Hij kan ook afschrikken. Niet?

'De naam Trut? Dat is er één met een knipoog. Mijn label richt zich op zelfverzekerde vrouwen. In mijn ogen heeft een zelfverzekerde vrouw zelfspot én is een tikkie eigenwijs. Die vrouwen zijn dol op Trut. De naam zal niet iedereen aanspreken, maar één ding is zeker, je vergeet het niet meer!'

Advertisement - Continue Reading Below

Er zijn nogal niet veel (kleinere) tassenmerken, wat maakt dat jij anders bent dan de rest?

'Allereerst door de manier waarop de tassen worden vervaardigd: stuk voor stuk met de hand, in een leeratelier in Nederland. Ik werk samen met echte vakmensen die prachtige producten van hoogwaardige kwaliteit maken. Ik wil mijn klanten een tas kunnen aanbieden die mooi is in eenvoud en zich onderscheidt door de zichtbare kwaliteit van het leer. Naar mijn mening gaan echte kwaliteitsproducten en massa-aantallen niet samen. Dus daarom kleinschalig en handgemaakte tassen uit in Nederland. Dan het materiaal: het leer dat we gebruiken is afkomstig van een Nederlandse leerlooierij. Het unieke hieraan is dat wij meubelleer gebruiken, in tegenstelling tot veel andere merken. Dit is wel kostbaarder, maar het grote voordeel is dat het leer een natuurlijke uitstraling heeft, stevig aanvoelt en tegen een stootje kan. Doordat wij gebruik maken van restpartijen uit de looierij helpen we mee leerverspilling tegen te gaan. En natuurlijk de merknaam, die is onderscheidend.'

Je zit in een totaal andere bedrijfstak. Vanwaar deze zijstap?

'Net als in mijn functie als manager ben ik in het dagelijks leven altijd op zoek naar nieuwe ideeën en interessante contacten, en probeer mezelf te blijven uitdagen. De zijstap naar een eigen label sluit daar heel mooi op aan. Ondernemen is voor mij totaal iets nieuws. Ik ben altijd in loondienst geweest en het runnen van een eigen label is voor mij een hele mooie en uitdagende toevoeging op mijn dagelijkse bestaan.'

Eerlijk is eerlijk, ik heb regelmatig wakker gelegen.

Advertisement - Continue Reading Below

Hoe heb je uiteindelijk de stap gemaakt?

'Toen eenmaal 'out in the open' was dat ik mijn eigen tassenlabel wilde beginnen, werd ik overspoeld met positieve reacties uit mijn omgeving. In de gesprekken die daarop volgden kwam ik tot de ontdekking dat bijna iedereen wel een droom of doel heeft die hij of zij niet altijd durft na te jagen. Mensen zijn van nature voorzichtig, bang voor risico. Ook ik. Maar door de positiviteit om mij heen werd ik gestimuleerd de stap te zetten.'

Wat is daar aan vooraf gegaan?

'Een periode vol nieuwe ervaringen, uitdagingen, maar ook veel twijfels en onzekerheid. Eerlijk is eerlijk, ik heb regelmatig wakker gelegen. Er komt gewoon heel veel op je af als je een eigen bedrijf start. Ik heb mezelf in deze periode regelmatig volledig uit m'n comfortzone getrokken door dingen te doen die ik spannend vind of niet eerder heb gedaan. Hierdoor heb ik weer heel veel over mezelf geleerd.'

The Cold Pressed Juicery
Gerelateerd

Welke drie dingen zou je mensen die hetzelfde overwegen, adviseren?

- Bij twijfel gewoon doen; er zijn altijd talloze redenen om iets niet te doen. Maar als je goed naar je leven kijkt, hoeveel redenen zijn dan echt geldig? Ik stel mezelf altijd de vraag: 'Wat is het ergste dat kan gebeuren'? Het antwoord daarop voor mij was dat het label geen succes zou worden en dat het me m'n spaargeld zou kosten. Geen levensbedreigende redenen om het niet te doen en minder erg dan met de vraag te blijven zitten 'What if?'.

- Omring je met mensen die energie geven; dit werkt namelijk aanstekelijk! Mijd mensen die de beren op de weg zien en richt je op de fijne mensen om je heen. Zij werken voor mij als een onuitputtelijke energiebron.

- Houd focus; jij weet wat jouw doel is en hoe je daar naartoe wilt. De mensen om je heen hebben allemaal een mening en geven je graag (goedbedoeld) advies. Het is heel lief, maar het kan je ook onzeker maken. Het haalde mij soms uit m'n concentratie en 't vertroebelde mijn focus.