Waarom het wiel zelf uitvinden als een grote naam het al voor jou heeft gedaan? Daarom: een rubriek waarin we uit de carrière van grote en Bazaar-waardige sterren onze lessen trekken. Branding professional Nancy Poleon ontleedt ze. Dit keer: wat kunnen we leren van Jennifer Lopez?

Toen La Lopez voor het eerst in de jaren '90 bekend werd, dacht niemand dat zij het lang zou vol houden. Ze was het zovéélste mooie meisje,  bóóóóring. 

Maar eigenlijk is zij één van de slimste zakenvrouwen die er is. Ze wist namelijk al bijzonder vroeg hoe zij zichzelf als merk moest positioneren. Zij wist hoe je 'ghetto fabulous' moest zijn. Als wij de kleren droegen die zij droeg, zag het er hoerig en ordinair uit, zij rockte het. En ze was één van de eerste celebs met een eigen parfumlijn, waar nu zo'n beetje ieder zichzelf respecterende B-celeb een ruikje heeft. 

De laatste 25 jaar heeft Jennifer Lopez zichzelf neergezet als een succesvol personal brand. Nog steeds, trouwens: American Idol coach, een ster in een Vegas show en ze heeft nu ook haar eigen televisieprogramma's; zo produceert ze onder meer The Fosters en Shades of Blue. We weten allemaal dat ze in veel films heeft gespeeld, veel nummers heeft uitgebracht en altijd controle over haar merk heeft. 

En dat voor Jenny from the block. De Bronx was in de jaren 80 was zeker geen veilige plek om op te groeien, maar zij hield zichzelf mooi staande, liet zich niet misleiden en had een beter leven voor ogen. Haar personal brand is altijd blijven groeien en misschien lijkt het alsof de laatste paar jaren ze minder in het nieuws staat maar don't be fooled:deze dame is nog steeds een player in Hollywood. In 2012 werd ze door zakenblad Forbes the most powerful entertainer on the planet genoemd en was ze the world's most powerful Latino celebrity. Word je niet zomaar. Ze heeft zó'n sterk merk opgebouwd dat ze als een magneet de beste zakelijke deals blijft aantrekken. En daar dus bijzonder veel centen mee binnenharkt, ook niet geheel onbelangrijk. 

Goed, de achtergronden kennende: wat kunnen wij leren van La Lopez? Komt-ie:

Keep your eyes on the price/ blijf gefocust op jouw doel

Ze was pas 17 jaar oud toen ze een kleine rol kreeg in de film  My little girl, en ondanks dat haar ouders een carrière in de entertainmentwereld onrealistisch vonden, ging ze er toch voor.

Zorg goed voor je lichaam en jezelf

Want laten we eerlijk zijn: zo'n lichaam willen we toch allemáál?!

Zorg voor een goed team om je heen

Ze leunt erg op haar team, dat haar van alle kanten ondersteunt. En is daar ook loyaal aan: wist je dat ze na al die jaren nog steeds dezelfde manager (Benny Medina) heeft?

Geloof in jezelf

Je kan zoveel meer dan je denkt. Onderschat dat nooit! Kijk naar Jennifer: van danseres naar actrice, zangeres naar producer. Ze verlegt continue haar grenzen en dat kan jij ook!

Nancy Poleonpinterest

Nancy Poleon is branding professional. Met haar BrandedU Personal Branding programma organiseert zij seminars, masterclasses en e-cursussen om vrouwen te leren zichzelf beter zichtbaar te maken zodat het hun carrière bevordert. Nieuwsgierig? Op 14 augustus is haar volgende netwerkevent.