Freelancen, voor de één 'n lust, voor de ander een last. Want met vrijheid komen ook behoorlijk wat verantwoordelijkheden. En een slimme meid is met een ijzersterk netwerk en slimme foefjes op onvoorziene gebeurtenissen voorbereid. Gelukkig voor jou ben je dat binnen 9 stappen. 

1. Doe een beroep op je bestaande netwerk

Een veelzijdig en sterk netwerk is een freelancers beste vriend. Het doel is als volgt: verzamel een groep mensen om je heen die echt om je geven en je onderweg volop kunnen steunen. Laat ze weten wat je precies doet en dat je op zoek bent naar werk. En dat hoeft heus niet te voelen alsof je bedelt om een baantje, neen, trakteer ze eens op koffie en vraag wat je voor hen kunt doen, voordat je ze om een gunst vraagt. Voilà: daar heb je het equivalent van een informatief solliciatiegesprek. Maar let op, niet alleen in het begin is het noodzakelijk dit netwerk veelvuldig te onderhouden. Plan regelmatig tijd in je agenda in om de contacten warm te houden en je zult er de vruchten van plukken.

2. Maak nieuwe connecties

Niets fijner dan advies krijgen van mensen die snappen hoe jij je voelt en tegen welke problemen je aanloopt. Zorg dus dat je ook andere freelancers aan je netwerk toevoegt, zodat jullie elkaar op weg kunnen helpen. Zaak is het om deze concullega's niet te zien als competitie, maar als een bron van informatie en inspiratie. Op LinkedIn kun je gemakkelijk zoeken naar mensen die hetzelfde vak beoefenen en word je geattendeerd op conferenties of bijeenkomsten binnen jouw vakgebied.

3. Bepaal je prijs

Nog iets waar dat netwerk bijzonder handig voor is: je adviseren in hoeveel je precies kunt vragen voor je diensten. Vraag je medefreelancers eens hoeveel zij rekenen binnen jullie vakgebied en hoe de markt precies in elkaar steekt. Zorg in ieder geval dat je de veelgemaakte fout - waarbij je precies zoveel vraagt als je nodig hebt - niet maakt. Wanneer je net uit een vaste baan stapt, is er een handige rekensom waar je op terug kunt vallen. Deel je voormalige salaris (mits je hier tevreden mee was, natuurlijk) door 250 (ongeveer het aantal dagen dat overblijft nadat vakantietijd, ziekteverlof etc. er vanaf zijn gehaald) en voeg hier 25% tot 50% aan toe. 

Vergelijk vervolgens dit bedrag met de prijs die de freelancers binnen je netwerk vragen en vind een voor jou passend gemiddelde waarmee je de komende tijd kunt experimenteren en dat je kunt verhogen en verlagen naar gelang de feedback die je krijgt. In het begin zul je soms - bij gebrek aan werk en terwijl je probeert uit te vogelen wat je waard bent - genoodzaakt zijn een lager bedrag te vragen, maar zorg dat je niet te lang in deze fase blijft hangen. 

Wanneer je veelvuldig opnieuw wordt ingehuurd, consequent en vakbekwaam bent, weet je dat je met je prijs omhoog kunt gaan.

4. Vind een goede accountant

Ook al heb je nog geen rooie cent verdiend, zorg dat je een betrouwbare accountant op het oog hebt. Wanneer je namelijk vanaf het begin je zaakjes keurig op orde hebt, bespaart je dat een hoop gedoe, tijd en bovenal: stress. Want er komen nogal wat regels kijken bij het freelanceschap, waardoor vanaf het begin een goede administratie vereist is.

5. Wees bewust van juridische kwesties

Kijk, je hoeft heus geen juridisch genie te zijn of een advocaat in hand te nemen als je besluit als freelancer verder te gaan, maar enkele verdieping in de wetten en regels die er bij het freelancebestaan komen kijken, kan geen kwaad. Zorg dus dat er iemand is die je kan voorzien van juridisch advies, mocht je ooit in twijfel zitten. En dan met name juridisch advies wat betreft het bedrijfsleven, zoals bijvoorbeeld hoe het zit met uitbetalen (en vooral wat je moet doen bij gebrek daaraan), waar je op moet letten bij contracten en hoe je jezelf en je werk het beste kunt beschermen.

6. Zorg dat het papierwerk in orde is

Opnieuw een gevalletje goed begin is het halve werk. Wat zoveel betekent als dat je al je zaakjes op orde zou moeten hebben als de eerste klant zich aandient. Denk aan: visitekaartjes, een up-to-date cv, een website, een professioneel e-mailadres en wellicht zelfs een logo. Ook goed om voorhanden te hebben: een vaste beschrijving van je werkzaamheden, een eerste opzet voor een contract en een factuurnummer.

7. Schreeuw het van de daken

Zodra je bovenste zaken van je lijst hebt afgestreept, is het hoog tijd om over je marketingstrategie na te denken. Het allerbelangrijkst is misschien wel dat je online goed vindbaar bent. Dat doe je door te zorgen dat je LinkedIn-profiel bijgewerkt is en dat uit ditzelfde profiel duidelijk wordt dat je op zoek bent naar werkmogelijkheden. En onderschat ook zeker de kracht van een simpele, maar informationele website niet.

Ook offline is er meer dan genoeg te doen om jezelf op de voorgrond te zetten. Probeer bijvoorbeeld te regelen dat je mag spreken op een evenement, wees actief binnen je netwerk en zorg dat er volop over jou - en bovenal: over je werk - gepraat wordt.

8. Bepaal je werkschema

Een veelvoorkomende freelancersvakuil: meer uren maken dan voor een mens goed is. Nu je niet meer vastzit aan kantooruren en je je eigen werkdagen in kunt plannen, ligt de neiging ieder uur van de dag vol te plannen op de loer. Zorg van het begin af aan dat er altijd nog ruimte over is in je schema. Als een nieuw project namelijk al je tijd opslokt, heb je geen mogelijkheid meer om op zoek te gaan naar een vervolgproject. Prent jezelf daarnaast echter ook in dat het oké is om soms nee te zeggen tegen werk, vooral wanneer het project in kwestie je niet helemaal ligt. Je zult zien dat mensen het enkel waarderen wanneer je eerlijk en oprecht bent.

9. Wees voorbereid op mindere tijden

Hoewel het freelanceleven een goed leven kan zijn, zullen er ongetwijfeld ook tijden komen waarop het geld iets minder hard binnenstroomt. Wees op deze periodes voorbereid. Zet regelmatig wat geld aan de kant zodat je niet van een droge boterham hoeft te leven als je even zonder werk zit.

Natuurlijk wil je dit soort periodes het liefst helemaal vermijden en dus is het zaak opnieuw je netwerk in te zetten. Dat betekent dat op het moment dat jij om komt in het werk, je bepaalde opdrachten doorschuift naar collega's, waardoor jij in misschien wat mindere tijden weer door hen vooruit geholpen kunt worden. Immers: sharing is caring.