Werkgevers geven toe: maar liefst 93% werpt een grondige blik op je social media-accounts voordat ze je besluiten aan te nemen. En wat ze daar vinden, is niet altijd even geruststellend. Meer dan de helft geeft aan weleens een kandidaat in twijfel getrokken te hebben door een of andere online uitspatting. 

Wat zeggen we: sollicitanten komen veelal negatiever uit de bus na een blik op social media. Gelukkig hoor jij daar niet bij, zolang je je aan onderstaande geboden houdt, ten minste.

1. Een sterke politieke opinie

Ten tijde van grote politieke veranderingen wereldwijd is het soms knap verleidelijk om je mening op het internet te ventileren. Moet je mee oppassen, want 1 op de 6 bazen vindt het zorgwekkend wanneer een potentiële kandidaat er een zeer sterke politieke opinie op na houdt. Dat betekent natuurlijk niet dat die mening verandert moet, zeer zeker niet. Zet je profiel op verborgen of vind een ander platform voor je discussie en je bent die (toekomstige) baas mooi te slim af.

2. Overmatig alcoholgebruik

Van de werkgevers vond 44% het een flinke afknapper wanneer er sporen van veelvuldig alcoholgebruik op je profiel te bekennen waren.

3. Slechte kennis van de Nederlandse taal

Dat je je Facebook-posts niet zo vaak nakijkt als werkgerelateerde schrijverij, is op zich logisch. Toch is het slim in je achterhoofd te houden dat je baas weleens meekijkt. Met een kritisch oog over je profiel heen gaan, is daarom wellicht zo'n slecht idee nog niet. Voor 66% van de werkgevers zijn spelfouten een reden om iemand niet aan te nemen.

4. Blijk van interesse in vrijwilligerswerk en het doneren aan goede doelen

Gelukkig vallen er ook nog bonuspunten te verdienen: 65% zou je eerder aannemen wanneer uit een social media-check blijkt dat je vrijwilligerswerk doet of hebt gedaan, of regelmatig doneert aan goede doelen.

5. Negatieve uitingen wat betreft andere geloofsovertuigingen 

Een open deur, en voor wie een beetje fatsoen in z'n donder heeft ook helemaal niet aan de orde, maar toch: niet doen, en zeker niet als we dit onderzoek mogen geloven.