'Nathalie, als het niets met je wordt, kun je altijd nog sapjes gaan verkopen', zo grapte de vader van Nathalie Streng. En inmiddels lacht Nathalie 't hardst, want de pas 28-jarige onderneemster heeft nu vier vestigingen van de The Cold Pressed Juicery op haar naam staan en 57 man van over de hele wereld in dienst. En dat terwijl ze pas 1,5 jaar bezig is.  

Jahaa, we wéten het: we moeten gezonder eten. En de zaakjes waar gezond voedsel worden verkocht poppen harder uit de grond dan paddestoelen in menig bos. Nathalie zegt het dan ook met enige weifeling in haar stem: 'Het klinkt gewoon stom, maar ik wil gewoon mensen helpen beter te worden.' Ze is tegelijkertijd de eerste die toegeeft dat gezond eten vaak gedoe oplevert en ook een aardig prijskaartje kent, maar: 'echt, je krijgt er zoveel voor terug!'

En zij kan het weten. Want zoals zoveel ondernemers, is ze de The Cold Pressed Juicery begonnen uit eigen ervaring. Als baby vaak hartverscheurend huilend en als kind met een lastige stoelgang, merkte ze bij het uit huis gaan dat de gerechten die haar Duitse moeder haar weliswaar met liefde voorschotelde (denk schnitzel, braadworst en aardappelen) haar lichaam geen goed deden. Een sapkuur maakte dat ze eens niet vier dagen hoefde te wachten tot een natuurlijke stoelgang, en dat bovenop een dosis energie die ze nog nooit had ervaren. Sapjes, zo concludeerde ze, daar zat wat in. 

En dus werden zij en haar juicer onafscheidelijk, ook toen haar toenmalige carrrière - de commerciële ruimtevaart nog wel - haar naar een ienieminie appartementje in New York City loodste. Daar kwam ze in aanraking met cold pressed juices, sap van groente en fruit dat met een speciale machine tussen rvs-platen wordt geknepen, waardoor veel meer vitaminen en mineralen behouden blijven. Streng: 'Ik heb mijn eigen juicer nooit meer aangeraakt.'

De commerciële ruimtevaart werd hem uiteindelijk niet, de sap bleef trekken. Terug in Nederland schreef ze een prachtig businessplan en ging ze rondjes fietsen door Amsterdam, op zoek naar een plek voor een winkel. Die vond ze, op de Willemsparkweg. Een klein en bedompt hok, dat iedereen haar afraadde (te klein, teveel verkeer). En dus werd dat de eerste vestiging van de The Cold Pressed Juicery. 'Ik voelde dat het zou werken.' Een speciale juicer werd vanuit the States geïmporteerd, er werd als een malle groente en fruit geperst en de eerste juices konden worden verkocht.

Aan mensen die met dezelfde scepsis de winkel binnenkwamen als zij in New York, destijds. 'Wat is dit? Is dit wel goed?' Ja, kennelijk, want de klanten merkten dat ze minder ziek werden, meer energie hadden en, oh joy!, afvielen. En dus bleven ze komen, en de sappen aanraden bij gelijkgestemden.  

Anderhalf jaar later telt de het bedrijf 4 vestigingen door heel Amsterdam en staat er bijna 60 man op de loonlijst. Inmiddels zijn er 1350 kg selderij, 11760 kg ananassen en 8416 kg komkommers geperst, in totaal 84 voetbalvelden vol groente en fruit.  

Ik dacht dat ik het allemaal wist, maar ik wist helemaal niets.

Tijdens de bijeenkomst in het Amsterdamse INK-hotel- ter ere van Tuesday Juiceday, een wekelijkse dag die in het teken staat van even gezond doen - wordt ze een local hero genoemd, maar dat wuift de vijf talen sprekende onderneemster weg. Eerlijk vertelt ze haar learnings van de afgelopen 1,5 jaar. 'Ik dacht dat ik het allemaal wist, maar ik wist helemaal niets. En ik begon met het moeilijkste product waar je mee kunt beginnen. Als jij een sapje lekker vindt en er de volgende dag voor terugkomt, wil je exáct dezelfde smaak. Terwijl de appel die er toen in is gebruikt, heel anders kan smaken dan de volgende lading appels. Dat luister zó nauw. Bovendien: ik begon een winkel die 7 dagen per week van 7:30 tot 19:00 uur open was, met producten die iédere dag vers moeten zijn.' En dus wordt er 's nachts, de héle nacht, doorgeperst, zodat 's ochtends vroeg de van gerecylced plastic gemaakte flessen gevuld en verkocht kunnen worden.

Ik snap dat mensen gezond eten gedoe en prijzig vinden.

Een succesverhaal van heb ik jou daar, dus. Maar Streng ziet óók de gezondheidshype, en de moeheid die er af en toe omheen hangt. 'Het klinkt stom - ik gebruik dat woord wel vaak hè? -, maar ik geloof echt dat het onbegrip komt door een gebrek aan kennis. Tachtig procent van wat er in de supermarkt ligt, bevat toegevoegde suikers. Het is een scheve industrie vol winstbejag en smaakversterkers, waardoor mensen meer van die producten willen. Ik snap dat mensen gezond eten gedoe en prijzig vinden. Maar van goed eten krijg je energie, terwijl slecht eten alleen maar energie kost. Het kost moeite om het te verteren, je maag vraagt dan zoveel van je lijf. Met het prijskaartje ben ik ook erg bezig. Ik wil mijn producten het liefst voor iedereen beschikbaar maken, maar er zit gewoon veel werk in de sappen, en een klein sapje bevat 1 kg aan groente en fruit.' Om het toch ook voor minderbedeelden beschikbaar te maken, is ze nu een samenwerking aangegaan met de Voedselbank.

Ik wil iets moois doen. Hoe? Dat weet ik nog niet.

Haar doel is, 'heel stom (oh, daar ga ik weer!'), om iedereen gezonder/gelukkiger/beter/ziektevrij te maken'. Utopisch, zo weet ze, maar dat is toch wat ze het liefst wil. En wat wil ze later als ze groot is? 'Daar heb ik nog nooit over nagedacht, ik  bekijk het per dag. Ik wil iets moois doen. Hoe? Dat weet ik nog niet.'

De carrière-adviezen van Nathalie Streng:

- Alles wat je vandaag kunt doen, moet je niet verzetten naar morgen 

'Dat zei mijn vader altijd. Hij was een megaharde werker waar ik heel  veel van heb geleerd. Ik snap zijn advies, maar vind inmiddels ook dat niet álles in één dag hoeft. Laten we zeggen dat ik het selectief toepas.'

- Volg je hart en je gevoel

'Als je dat doet, dan haal je er ondanks tegenslagen of slechte dagen voldoende uit, met de mooiste resultaten. De beslissingen die ik maakte vanuit mijn hoofd, in plaats van uit mijn onderbuikgevoel, waren veelal geen goede. Ze voelden niet goed, maar ik luisterde er niet naar.'

- Maak dingen overzichtelijk

'Schrijf processen uit, maak to do lijsten, breng structuur aan en verzameln de juiste mensen om je heen. En moeten het adviezen zijn die ik zelf ook opvolg? Zo niet, dan is mijn advies om niet te vergeten af en toe tijd voor jezelf te maken. Anders word je er zo ingezogen. Door te sporten creëer ik bijvoorbeeld ruimte in mijn hoofd. Alleen doe ik dat nog niet vaak genoeg.'