't Is nogal wat: begin je 10 jaar geleden met één tas, besluit je een decennium later alles anders te doen, althans, in ieder geval van naam te veranderen. Het Amsterdamse merk Fab. gaat namelijk vanaf deze zomer verder onder de naam van de oprichtster: Fabienne Chapot.

Gemakkelijker in het buitenland, zo luidt één van de verklaringen, maar bovenal gaat het door een persoonlijke naam aan te meten meer om het verhaal, de vrouw, achter het merk. Het verhaal van, zoals Fabienne het zelf zegt: 'Een jonge vrouw die meer fun in het dagelijkse leven brengt met haar opvallende en toch praktische ontwerpen.'

Naam, inrichting van de winkels én de collectie worden vernieuwd, die laatste uitgebreid met een kledinglijn. En met 10 jaar in de mode, deelt Fabienne haar beste learnings uit het ondernemersvak met Bazaar.

1. Stressen heeft geen zin

'Voor welk probleem je ook komt te staan, uiteindelijk is er voor alles een oplossing.  Stressen heeft dus ook geen zin, het is belangrijk om direct oplossingsgericht na te denken. Vertrouw op je gut feeling. Blijf in je plan geloven, zelfs als andere mensen het soms te spannend vinden wat je wilt gaan doen.'

2. Succes is relatief 

'Blijf heel dicht bij jezelf. Vergeet nooit hoe je ooit begonnen bent en waar je vandaan komt. Succes is relatief, het kan morgen weer over zijn.'

3. Eerst geld verdienen, dan uitgeven 

'Dat advies kreeg ik van mijn vader.' 

4. Spanning hoort erbij

'Het is heel erg spannend of de nieuwe kledinglijn straks de winkels uitvliegt. Elk seizoen voel ik weer een lichte spanning of de nieuwe collectie goed wordt ontvangen en of de klanten het leuk vinden. Maar nu is dat gevoel met de kledinglijn nog veel sterker.'

5. Wees niet te streng

'Vrouwen kunnen al snel te streng zijn voor zichzelf en daar onzeker van worden. Als we allemaal wat milder voor onszelf zouden zijn, dan denk ik dat we meer kunnen bereiken en een stuk gelukkiger worden.'